Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur återanvänder jag min hinkjord?
          emmapemma
          Inlägg 09-10-2007, 07:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Jag har massor med jord i mina växthus-hinkar, som kommer att bli en rejäl hög. Hur skulle jag kunna göra för att återanvända jorden (så slipper jag köpa så himla mycket jord nästa säsong)?

Jag tänkte starta upp en hushållskompost nu (om det funkar trots att det är så sent på säsongen), så om ett par säsonger har jag bra kompost att gödsla med.

Jag har ett par funderingar på jordgrejen själv:

1. Lägga jorden i en trädgårdskompost, tillsammans med diverse avfall från trädgården.
          2. Lägga jorden i en egen kompost/hög. Sedan blanda med trädgård samt hushållskompost.

Men vad händer t.ex. med spinn-., eller gråmögel eller vad det är för annan mögel på ex. ärtplantor, och tomatplantor, när jag återanvänder jorden? Jag misstänker att jag kan ha annat jox på växthusväxterna också, typ trips eller något.

Jag har en ganska liten trädgård, så jag måste kompostera jord, trädgårds- samt hushållsavfall effektivt (alltså, jag kan inte ha en jordhög liggande någonstans.). Jag har en mullbänk/mullbank (trä-kompost) som jag ska ha till hushållsavfallet, och tänkte fixa en likadan för trädgårdsavfallet/hinkjorden.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

/Emma

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 19:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon