Jag har massor med jord i mina växthus-hinkar, som kommer att bli en rejäl hög. Hur skulle jag kunna göra för att återanvända jorden (så slipper jag köpa så himla mycket jord nästa säsong)?
Jag tänkte starta upp en hushållskompost nu (om det funkar trots att det är så sent på säsongen), så om ett par säsonger har jag bra kompost att gödsla med.
Jag har ett par funderingar på jordgrejen själv:
1. Lägga jorden i en trädgårdskompost, tillsammans med diverse avfall från trädgården. 2. Lägga jorden i en egen kompost/hög. Sedan blanda med trädgård samt hushållskompost.
Men vad händer t.ex. med spinn-., eller gråmögel eller vad det är för annan mögel på ex. ärtplantor, och tomatplantor, när jag återanvänder jorden? Jag misstänker att jag kan ha annat jox på växthusväxterna också, typ trips eller något.
Jag har en ganska liten trädgård, så jag måste kompostera jord, trädgårds- samt hushållsavfall effektivt (alltså, jag kan inte ha en jordhög liggande någonstans.). Jag har en mullbänk/mullbank (trä-kompost) som jag ska ha till hushållsavfallet, och tänkte fixa en likadan för trädgårdsavfallet/hinkjorden.
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!
/Emma
|