Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är det helt galet?, Omplantering
          Tosan
          Inlägg 07-10-2007, 17:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Mina krukväxter har inte fått ny jord på bra länge, de flesta iaf. Har inte haft möjlighet av olika anledningar. Så därför har jag nu en massa växter i för små krukor, eller med för lite jord osv...
          Jag har ju lärt mig att man ska plantera om på våren, brukar passa på i januari-februari för det mesta. Men är det helt galet att göra det nu? Börjar snart bli lite att göra så man kunde ju liksom passa på...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Betty
          Inlägg 07-10-2007, 17:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Fast å andra sidan så går ju krukväxterna en tuff tid till mötes nu - jag menar; lite ljus, torr luft och elementsvärme underifrån... Jag tror att jag skulle ha satsat på omplantering, i alla fall för de som jag är mest rädd om - även om det blir vilotid för många av dem nu.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 07-10-2007, 17:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Betty @ 07-10-2007, 18:32) *
          Fast å andra sidan så går ju krukväxterna en tuff tid till mötes nu - jag menar; lite ljus, torr luft och elementsvärme underifrån... Jag tror att jag skulle ha satsat på omplantering, i alla fall för de som jag är mest rädd om - även om det blir vilotid för många av dem nu.

tror du det blir bättre av att störa rötterna och ge dom massa näring ?
          låt dom va nu och hjälp dom så gott det går och plantera om till våren . dom kommer ändå inte växa=dom behöver inte större rot utrymme eller näring .

Citera
          Betty
          Inlägg 07-10-2007, 22:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (flaxss @ 07-10-2007, 18:43) *
          tror du det blir bättre av att störa rötterna och ge dom massa näring ?
          låt dom va nu och hjälp dom så gott det går och plantera om till våren . dom kommer ändå inte växa=dom behöver inte större rot utrymme eller näring .

Ja jag tror det blir bättre av att ge rötterna mer jord så att de lättare behåller fukt än att låta dem torka ihjäl i för lite jord och elementvärme. Jag planterar om mina krukväxter helst på vårkanten men om de har för lite jord så planterar jag om vilken tid som helst på året. Risken är större att de torkar ihjäl om jag låter bli. Ingen av dem har farit illa av att planteras om vår som höst under de dryga trettio åren jag hållit på så. smile.gif
          Mina pelargoner t.ex. har växt massor i sommar och de allra flesta av dem har för lite jord nu när jag tog in dem för vintern. Jag har inget svalt rum att låta dem vila i så jag planterar om dem och ger dem extraljus under vintern. De blommar hela vintern och sen hela sommaren med.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-10-2007, 21:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Betty @ 07-10-2007, 23:05) *
          Ja jag tror det blir bättre av att ge rötterna mer jord så att de lättare behåller fukt än att låta dem torka ihjäl i för lite jord och elementvärme. Jag planterar om mina krukväxter helst på vårkanten men om de har för lite jord så planterar jag om vilken tid som helst på året. Risken är större att de torkar ihjäl om jag låter bli. Ingen av dem har farit illa av att planteras om vår som höst under de dryga trettio åren jag hållit på så. smile.gif
          Mina pelargoner t.ex. har växt massor i sommar och de allra flesta av dem har för lite jord nu när jag tog in dem för vintern. Jag har inget svalt rum att låta dem vila i så jag planterar om dem och ger dem extraljus under vintern. De blommar hela vintern och sen hela sommaren med.

men dom växer inte på hösten eller vintern då behöver dom inte mycket vatten eller näring där av onödigt med att plantera om på hösten . man stör rötterna vilket är en påfrestning när allt annat är skit för dom på vintern plus det är inte logiskt att ge dom näring på hösten-vintern vilket man gör när man plantera om dom . vattna går alltid göra hur mycket rötter där än är . bara doppa ner dom i en spann . man vattnar ju inte mycket om vintern då är det större risk att dom ruttnar då dom inte är i en tillväxt
          tror det är tvärt om att risken är större att dom ruttnar om vintern än torkar ihjäl . till våren behövs näringen och omplantering inte nu . vem vill ha veka skott nu ? som kommer nu innan solen helt försvinner

Citera
          Tosan
          Inlägg 09-10-2007, 07:08
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (flaxss @ 08-10-2007, 22:24) *
          men dom växer inte på hösten eller vintern då behöver dom inte mycket vatten eller näring där av onödigt med att plantera om på hösten . man stör rötterna vilket är en påfrestning när allt annat är skit för dom på vintern plus det är inte logiskt att ge dom näring på hösten-vintern vilket man gör när man plantera om dom . vattna går alltid göra hur mycket rötter där än är . bara doppa ner dom i en spann . man vattnar ju inte mycket om vintern då är det större risk att dom ruttnar då dom inte är i en tillväxt
          tror det är tvärt om att risken är större att dom ruttnar om vintern än torkar ihjäl . till våren behövs näringen och omplantering inte nu . vem vill ha veka skott nu ? som kommer nu innan solen helt försvinner

Faktiskt tror jag risken att de ruttnar är mindre på vintern när de står ovanför glödheta element... Man får va mer noga att vattna vintertid här uppe faktiskt. Luften är för det första ruskigt torr när det varit kallt ett tag, vid -35 blir den nästan elektrisk, dessutom går värmen på max. På sommarn är det ju ganska fuktigt i luften, och ingen värme i elementen.

Hur som helst så tänker jag ta iaf cliviorna nu och kolla resten hur illa de har det. Några clivior får åka ner i källarn på undantag till nyår efter ett råd jag fick för att få dem i blom.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

Inlägg i den här tråden
          Tosan   Är det helt galet?   07-10-2007, 17:02
          flaxss   kvittar i vad dom står i nu , dom kommer inte väx...   07-10-2007, 17:03
          Krolliljan   Jag brukar plantera om nästan alla krukor på förso...   07-10-2007, 17:31
          Betty   men dom växer inte på hösten eller vintern då behö...   08-10-2007, 22:40
          Tosan   TAck för era svar. Jo det låter ju logiskt... Mots...   07-10-2007, 18:01
          CillaM   [font=Trebuchet MS][font=Comic Sans MS]Det är abso...   07-10-2007, 21:10
          Fenja   Jag planterar om mina krukväxter året om om det be...   07-10-2007, 21:28
          Sofiia   Jag brukar nog plantera om närsomhelst på året, om...   07-10-2007, 21:51
          Tosan   Kanske jag ska ta de som har det sämst då iaf... E...   07-10-2007, 22:46
          aldo   Kanske jag ska ta de som har det sämst då iaf... E...   08-10-2007, 19:15
          Fenja   Clivior tål det mesta, så den skulle jag inte tvek...   07-10-2007, 23:01
          Tosan   Jo, det har du rätt i... Annars hade jag inte haft...   08-10-2007, 10:10
          Fenja   Det gäller bara att välja rätt sorter Tosan ;) Såd...   08-10-2007, 13:14
          Tosan   Hehe, jo mina får vackert lära sig... Eller dö :P   08-10-2007, 13:45
          Betty   Hehe, jo mina får vackert lära sig... Eller dö :P ...   08-10-2007, 14:29
          Felicia   Jag brukar också plantera om när som helst, när de...   08-10-2007, 13:54
          Tosan   Nej precis, det är ju det. När jag bodde i lägenhe...   08-10-2007, 15:16
          Felicia   Jag tror dom kan må bra av lite tuffa tider också ...   08-10-2007, 15:33
          Tosan   Ja största pärsen för våra krukväxter är nog den s...   08-10-2007, 16:50
          Tosan   Det känns ju faktiskt som det börjar va dags då, e...   08-10-2007, 20:31
          Bassam   Hej Jag tycker för klara varför det är inte b...   08-10-2007, 21:49

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 17:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon