CITAT (flaxss @ 08-10-2007, 22:24)

men dom växer inte på hösten eller vintern då behöver dom inte mycket vatten eller näring där av onödigt med att plantera om på hösten . man stör rötterna vilket är en påfrestning när allt annat är skit för dom på vintern plus det är inte logiskt att ge dom näring på hösten-vintern vilket man gör när man plantera om dom . vattna går alltid göra hur mycket rötter där än är . bara doppa ner dom i en spann . man vattnar ju inte mycket om vintern då är det större risk att dom ruttnar då dom inte är i en tillväxt
tror det är tvärt om att risken är större att dom ruttnar om vintern än torkar ihjäl . till våren behövs näringen och omplantering inte nu . vem vill ha veka skott nu ? som kommer nu innan solen helt försvinner
Faktiskt tror jag risken att de ruttnar är mindre på vintern när de står ovanför glödheta element... Man får va mer noga att vattna vintertid här uppe faktiskt. Luften är för det första ruskigt torr när det varit kallt ett tag, vid -35 blir den nästan elektrisk, dessutom går värmen på max. På sommarn är det ju ganska fuktigt i luften, och ingen värme i elementen.
Hur som helst så tänker jag ta iaf cliviorna nu och kolla resten hur illa de har det. Några clivior får åka ner i källarn på undantag till nyår efter ett råd jag fick för att få dem i blom.