Himrod heter vindruva nr 1 det står ofta lite fel på etiketten i handeln, det är en grön kärnfri och söt druvsort som man äter som den är, härdig till zon 2-3. Himrod är en korsning så den har även en hel del labruska i sig (labruskor brukar gilla lite lägre pH) den brukar inte vara så kinkig med jorden så man brukar inte behöva hålla på och kalka om man har lite surare jord i trädgården. Jag har min i kallväxthus och där mognar druvorna runt slutet på augusti till september. Jag vinterbeskär den + sommarpincerar en 2-3ggr under sommaren annars skulle växthuset växa igen totalt. Vårplantering är det man brukar rekommendera för vinrankor så vill man inte chansa med höstplantering kan man förvara vinrankan i något kallt förråd el dyl ungefär som man förvarar fuchsior, har man en temp på nära noll brukar man inte behöva vattna speciellt mycket + vinrankor är lövfällande så är de i vila behöver de inget ljus.
Om det är sorkfritt i trädgården kan man även övervintra plantorna i en vintergrav.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|