CITAT (Viveka @ 10-10-2007, 15:37)

Tack gode gud att Gunnel är tillbaka!
För mig ska ett trädgårdsprogram handla primärt om växter, inte om trendiga design-idéer.
TV 4's så kallade trädgårdsprogram var rena bottennappet, jag brukade tycka så synd om de arma ägarna, som var tvungna att se glada ut åt eländet, när designergänget hade haft lekstuga på deras tomt. Söderläge är något bättre, men fortfarande för mycket anläggning och för lite växter.
Dagens modetrend i trädgårdsdesign tycks vara att hårdgöra så mycket av tomten som möjligt. Och de senaste svenska trädgårdsprogrammen har mera varit som kloner av Äntligen hemma. Inget ont om det programmet i och för sig, men det räcker med ett Äntligen hemma.
Jag vill se reportage om olika sorters växter och deras betingelser, tips för olika typer av terräng, jordmån och ljusbetingelser, men framför allt inspiration från vackra, uppvuxna trädgårdar och parker, gärna från England eller Danmark - inte en handbok om 'Hur man anlägger - (eller förstör) - en villaträdgård på en vecka'.
Kunde inte sagt det bättre själv! I de avsnitt jag har sett av söderläge så har de alltid lyckats hitta ett hysteriskt fult hus som de har gjort ännu konstigare genom att bygga ett plank framför eller göra en jätteterass eller något. Jag vill se på trädgårdsprogram för att lära mig om växter inte se en byggarbetsplats varje gång.