Nej, gammelnalle, jag tror inte på allt jag läser (jag har varit journalist allt för lång tid...), men jag försöker heller inte bortse från fakta, även om de inte råkar sammanfalla med mina åsikter eller erfarenheter. Jag påpekade ju också att undersökningen INTE är slutförd, vilket också framgick av texten. Slutresultatet kan mycket väl vara ett annat än vad de preliminära rönen antyder. Men de är trots det mycket intressanta, eftersom de pekar på en paradox.
Nej, jag tror inte att djur har känslor, jag vet. Är själv uppvuxen på en bondgård med hundratalet biffdjur, sex grisar och ett varierande antal hönor (Mickel brukar hälsa på hos oss också). Numera är produktionen på vår gård omlagd till ekologisk växtodling, men under (den allt mer olönsamma) husdjurstiden var driften inriktad på extensiv produktion (vilket innebär maximalt med betestid och långsamt växande djur som alltså får leva betydligt längre än inom normal köttproduktion, kalvarna fick gå med dikorna, återväxten tryggades av en riktig tjur på naturligt sätt, etc.). Därför är jag heller ingen vän av den fabriksmässiga storproduktion som undersökningen handlar om.
Micke
PS. Om du inte tror på att denna undersökning pågår kan du kolla in högskolans svar på kritiken:
http://www.tiho-hannover.de/service/presse...fo/20031001.htm
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.