CITAT (CarinaA @ 23-08-2007, 21:38)

Det kan säkert bli tjusigt med ditt förslag, Sommartorparn.

Men jag tvivlar på att det funkar så bra här ute på blåsiga slätterna i Skåne...
Hellre en tät, vintergrön häck, som kanske t o m är friväxande. Den kommer nämligen stå som tomtgräns intill en åker, och i ett blåsigt sydväst läge. Funderar kring idegran, en eller liguster. Den sistnämnda kanske är lite "trist", förstås.
Mvh C

Skånsk blåst i åkerkant har inte avskräckt mig från häggmispel:
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...d=sommartorparnFast jag kan ännu inte säga hur vindskyddande den blir. På e-plantas hemsida beksrivs häggmisplarna som lämpliga för vinskyddande ridåer. Valde bärhäggmispel för den inte blir så hög. Annars hade jag tagit prakthäggmispel. (Har en kraftledning just där, och sydkraft vill helst inte att jag ska ha några buskar alls...). Så småningom kommer det att bli lite olika blommande buskar innanför denna häck.
Liguster är inte alls tråkigt tycker jag. Jättefin som klippt! Kan se så mulligt bullig ut. Har sett den friväxande också, blir väldigt yvig o spretig. Ser ovårdat ut tycker jag. Smaksak. Man får ju en blomning förstås.
Vanliga som skånska vindskydd är annars avenbok o bok. Folk brukar uppskatta att dom behåller sina vissna blad hela vintern, och på det viset skyddar de mot både vind o insyn.
Idegran går säkert också bra. Vet ej hur vindtålig den är.
Men en? Är det inte fel buske i fel landskap. Gillar dom lerjord?

Här finns lite olika förslag på häckar:
Häckar (Allt om trädgård)
Redigerat av Sommartorparn: 24-08-2007, 11:16