Hej!
Jag har inga exakta uppgifter på måtten i de gamla burarna, men de var mycket trånga. De nya inredda burarna är inte mycket rymligare, varje höna ska ha tillgång till ett utrymme på c:a 25*25 cm (mindre än ett A4). Men här får de även "lyxutrustning" som rede, tillgång till sandbad (minst 5 timmar/dygn) och sittpinne (15 cm/höna). De höns som går fritt inomhus går tusentals tillsammans i stora hallar, det brukar stå på äggförpackningarna hur många höns som hålls per kvadratmeter. De som går fritt med möjlighet till utomhusvistelse hålls likadant med skillnaden att de har möjlighet att gå ut i trängseln utomhus. Är äggen kravmärkta så kan hönorna också hållas på detta sistnämnda sätt med skillnaden att man då även uppfyller KRAVs regler för hur trångt de får ha det, att fodret är kravodlat mm.
Visst kan man vinkla saker hur man vill med statistik. Min tolkning av sjukdoms- och dödlighetsstatistiken är att storskalig äggproduktion inte är särskilt hälsosamt för hönsen oavsett om de hålls i de gamla burarna, i de nya inredda burarna eller frigående. Jag tycker inte att den lägsta dödligheten på >8% (i gamla burmodellen) är tillräckligt låg för att det ska vara bra. Särskilt inte med tanke på att burhönorna inte används för produktion mer än 1½ år. Sedan slaktas besättningen ut. (En höna får inte lov att hållas i bur i mer än 2 år.) (En viktig faktor som inte finns med i statistiken är under vilken tidsperiod man har gjort undersökningen är det per produktionscykel eller per år eller annat?)
Min slutsats är att om man vill måna om hönorna så bör man se sig om efter ägg som producerats i liten skala.
Anna
|