CITAT (Christer i Falköping @ 14-10-2007, 19:07)

Nja, det är fel att säga att de klarar -15 ute egentligen (kameliorna alltså). prövade faktiskt själv och de stendör om det är såpass kallt längre än ett dygn. Man såg redan andra dagen att de dött.
Christer.
gav du den skydd då ? blåste det ?
hos mig funkar det bra . virar in dom i skydd om det går under -12c -10c . och jag har haft dom som klarat -15c utan skydd .
http://www.floridata.com/ref/C/cam_jap.cfmHardiness: USDA Zones 6-9. Camellias are hardy, but for extra protection, apply mulch and cover flower buds if frost threatens.
jag bor i zon 7 , svensk 1-2
det den inte tål är tjäletorka,vind om vintern
lite bilder på min frilands planterade kamelia
i jan började den blomma
IMG_0672.JPG ( 44.01k )
Antal nedladdningar: 87här den 20jan ligger den bland snön . grön och fin än
IMG_0850.JPG ( 115.75k )
Antal nedladdningar: 50här ser du kamelia vid gräshögen den 10nov igenom gått flera frost nätter på -5c -10c
PICT0007.JPG ( 121.28k )
Antal nedladdningar: 8719nov lika fin än
PICT0013.JPG ( 104.83k )
Antal nedladdningar: 85tyvärr gillar sorkar även kamelior men två nya är planterade . men den som har varit ute under vintern har klarat sig väldigt bra med skydd dom allra kallaste nätterna ( tänker mest på knopparna ) . blommar i jan-mars . och att din stendog bara efter ett dygn va ju tråkigt . kan vara så att den va växthus odlad innan eller dåligt läge . min har klarat flera nätter med -10c -12c även -14c då jag glömt skydda . utan att ens visa en annan blad färg . följ min zonknäkare tråd så vet du hur det går med mina kamelior under vintern .