I stort sett allt biologiskt levande kan uppvisa bra hälsoresultat av att avskiljas i bur eller karantän från sina artfränder. Säkert skulle en människa också uppvisa färre sjukdomar om man satte henne i glasbur och matade med rätt sorts föda och fysisk och social stimulans...
Samtidigt är inte den gigantiska inomhusträngseln bra den heller. Stimulerande kanske, ungefär som i New Yorks miljöer för människor, men innebär också att en hel del dödas, dödar, dör i förtid, skamfilas, får sjukdomar, aldrig får ro...
Debatt och statistik om hönsens bästa livsmiljöer är långt ifrån ny, och jag tror tillräckligt många har sett de olika miljöer som hönsen har idag för att inte någon av nuvarande bestämmelser ska glorifieras som "hönsvänliga". Som konsumenter har vi trubbiga medel att påverka och som Micke skriver har inte svenska bönder handlingsfrihet heller.
Jag drar samma slutsats som Anna - ingen bra lösning för äggproduktion har visats hittills i storskalig miljö. Vad gäller min egen privata konsumtion blir det så mycket som möjligt från den småskaliga ekobonde jag efter 8 års letande fann och som ville leverera till mig och mina grannar. Om någon annan är intresserad av hur man kan bygga upp samarbete med en mindre bonde får ni gärna höra av er till mig så kan jag berätta om våra och andra inköpsgruppers erfarenhet.
--------------------
|