CITAT (Christer i Falköping @ 15-10-2007, 19:06)

Säkerligen beror det mest på vilken sort och ursprung den har. Min kan mycket väl haft känsligare arter och sorter i sig. Sedan är väl kamelior inget jag bör pröva här i inlandet, inte sällan dyker tempen ned till -29. Ibland upp till en vecka. Men det kan ju vara kul att testa istället för att slänga direkt.
Christer.
ja det finns olika arter däribland äkta te buske . men dom flesta camellia japonica klarar -12c -17c -20c beroende sort . ursprung är alla det samma . jag kan hålla med om att du har inget kamelia klimat . jag får bara -15c -20c och säger att dom är nästan härdiga hos mig . som jag skrev innan krävs skydd i zon 2-3 , du har väl zon 3-4 hos dig och jag tror inte att det var en natt på -15c som dödade den det va fler faktorer . och hur länge väntade du med att dödsförklara den ? många kamelior kommer inte igång förens i maj med ny tillväxt . då kan bladen va döda men nytt bryter fram . jag har haft kamelia i kruka som har tappat alla bladen i låg temp ( runt -12c ) den såg stendöd ut men i maj grönskade den . så din kanske levde fats du trodde den va död . som du ser på bilderna klarar sig min ute
CITAT (skogstroll @ 15-10-2007, 19:15)

jag har en kamelia som jag inte riktigt vet vad det är för sort, den blommade när jag köpte den (januari). Sen fick den fler knoppar inomhus i ett svalt fönster men de ramlade bara av, det är väl fel klimat inne, så jag tänkte testa den i kallväxthuset (om det inte blir svinkallt) och se hur det går. Den har redan stora fina knoppar så jag hoppas den klarar sig! Kan ju vara värt att pröva i alla fall.
den kommer klara sig fint där ute i växthuset . tror inte du behöver skydda den så mycket ev om det blir väldigt kallt , fördel du kan bestämma fukten och det blåser inte .
Redigerat av flaxss: 15-10-2007, 18:32