Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Solrosgroddar, Hur gör man?
          Katti med torpet
          Inlägg 08-01-2004, 20:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Ibland får man ganska kraftiga, väldigt goda groddar i maten/salladen när man äter på restaurang. Någon har sagt att det är solros"skott".
          Eftersom jag inte hittar några sådana i affärernas diskar tänkte jag försöka göra dem själv. Det borde ju inte va så svårt, eller?

Köpte en påse solrosfrön (fågelmat) och lade en näve i en burk med lite fuktat hushållspapper och en plastpåse med hål över.
          Visst det växer men det gör möglet också. mad.gif
          Hur skall man göra?
          Mamma groddade när jag var liten men jag minns inte så mycket...

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          sanna
          Inlägg 09-01-2004, 13:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

Jag har som sagt bara odlat skott av mangold, då sådde jag i en vanlig kruka, men jag undrar om man ändå inte ska gå tillväga lite som man gör med smörgåskrasse?
          Det vill säga, eftersom uppdragningen ska gå snabbt behöver man inte ha så mycket jord eller tänka på dränering osv. Tunt lager med jord i en djup tallrik t ex, täck över så det blir mörkt och varmt tills groddarna kommer upp, därefter ställer man fatet på ett ljust ställe, i rumstemperatur och låter skotten dra iväg...vad tror du om det, Katti?

Nu blev jag också inspirerad att prova, det blir vanligare med grönsaksskott av olika slag i maten på restauranger har jag märkt, och det är faktiskt väldigt gott och fräscht! Säkert oanständigt nyttigt också...
          Senast åt jag ärtskott, det var suveränt, har aldrig provat det. De var lätt wokade och smakade...gott helt enkelt!
          Undrar om man bara kan köpa vanliga torkade ärter och så dem?

Testa att så skott av röd mangold, förutom att det är gott är det dessutom oerhört dekorativt! De blir däremot inte så snygga wokade...

Skott nytt år!
          Sanna
          smile.gif

--------------------
          Sanna!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-01-2026, 15:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon