Jag har själv satt häck av 'bärhäggmispel' (Amelanchier alnifolia Fk Alvdal E). Är halvnöjd. Blomningen är fin. Något senare än prakthäggmispel (samtidigt med äppelträden) o ganska kort jämfört med andra blommande buskar.
Bären är väldigt goda! Smakar som blåbär men större o med lite mera tuggmotstånd. Höstfärgen är orangegul och kommer tidigt, redan i Augusti.
Den stora besvikelsen är att busken fäller sina blad väldigt tidigt på året jämfört med andra buskar. Jag tror prakthäggmispeln är bättre på den punkten. Som häck skulle jag nog hellre valt prakthäggmispeln: snyggare blomning, praktfullare höstfärg i rött. Bärhäggmispeln rekommenderar jag för bärens skull i första hand.
Gå in på
http://www.eplanta.com/och titta i deras sortimentslista. Dom har ganska bra växtbeskrivningar o bilder på dom olika häggmisplarna och på andra buskar. Om man vill ha till en häck så är det viktigt att man får plantor med samma ursprung. Man beställer 'häckplantor' i sin plantskola och får dom levererade så här års för plantering. Barrotade i knippen om 10 st är det billigaste. Kräver dock mera omvårdnad i början än krukade plantor. Finns olika storlekar. Ju större desto dyrare. Om du bara vill ha en rad med buskar och vill att dom snabbt ska bli stora kan du köpa krukade plantor ur plantskolans vanliga sortiment, men då blir varje planta betydligt dyrare. Ang priser, hör med plantskolorna på din ort o fråga vad dom kan ta in som beställningsvara (hela e-plantssortimentet brukar inte finnas i lager men borde kunna gå att beställa)
Redigerat av Sommartorparn: 17-10-2007, 09:45