Hur många vuxna guppy har du nu? Tyvärr är det mycket inom akvariehobbyn som det är svårt att svara generellt på. Hur mycket du ska mata beror inte bara på fiskarnas antal och hur stora och matfriska de är. I ett nystartat akvarium bör du vara försiktig för att undvika nitrit. Är akvariet väl inkört med mycket växter kan du mata mer, för då tar växterna upp en del överskottsnäring. Faktiskt finns det akvarister som anser att flingfoder är utmärkt växtgödning och inte använder någon annan. 2-4 flingor om dagen låter i alla fall inte för mycket.
Det vita på stjärtfenan är säkert början till svamp eller fenröta. Det är inte så farligt om det upptäcks i tid och kan mycket riktigt botas med ett saltbad. Mediciner ska du inte ta till förrän det är nödvändigt. Strunta i reklamen som vill att du alltid har dem hemma, för oftast klarar du dig utan dessa kemikalier som inte alltid är så ofarliga som man kan tro.
Honorna kommer säkert inte att misstycka om du ger dem ett eget akvarium så småningom. Tvärtom blir de glada över bättre plats. Du kan gärna fylla deras nya akvarium delvis med vatten ur det gamla, så blir chocken inte lika stor över att komma till en ny miljö. Hur lång tid det tar för fiskar att anpassa sig till en ny akvariemiljö är ännu en sak som inte går att svara generellt på. Det beror på hur känsliga fiskarna är, hur olika det gamla och nya akvariet är (främst i vattenvärden och vattenkvalitet) mm.
Pumpen du fick av mig är egentligen inte lämplig för ett yngelakvarium, eftersom ynglen kan sugas in och fastna i den. För att få lite cirkulation på vattnet är det bättre med en syresten, som inte bör sitta vid botten utan ganska högt upp. Ju längre väg bubblorna har till ytan, desto mer koldioxid drar de ur vattnet vilket gör att växterna växer sämre. Är yngelakvariet inte för litet går det också bra att ha ett bottenfilter. Det har jag i mina yngelakvarier på 65 och 74 liter.
Olle
Redigerat av Lars-Olof Arvids: 16-10-2007, 14:20
|