CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2007, 13:34)

Odlar man Citrusar för frukternas skull så bör man inte utsätta sitt träd för minusgrader när det blommar eller bär kart/frukt. Själv har jag (i min vinterträdgård) odlat citrusfrukter i ett par år nu och aldrig utsatt dem för minusgrader. Jag tar ut träden i början på Juni och tar in dem i slutet av Augusti unjefär. Det är inte bara temperatur utan jag vill inte heller utsätta träden för de värsta höst stormarna med risk att de skall blåsa sönder. I vinterträdgården har jag ca +10° och lysrörs belysning och där mår mina träd utmärkt[/color]
både rätt och fel angående frost på frukt .
lime,citron - förstörs frukten om det blir frost
apelsin,mandarin,clementin - förstörs inte om det blir frost ( om det blir vad trädet klarar)
men som jag skrev tidigare är citrusar tropiska växter och behöver inte kyla under +10c . så man ska ju inte utsätta dom för frost men skulle man nu glömma dom och ha otur ,så har man apelsin ,så har man dom kvar att äta medan citronen kanske inte smakar lika bra .
CITAT (freddie @ 16-10-2007, 20:21)

förresten, flaxss, kan du inte ladda upp några bilder på dina frösådda skapelser! Är nyfiken!
dom är inte så stora än . bara 2år gamla plus att jag klippte ner dom i våras och en dålig sommar på det .
så dom har inte växt så jätte bra
tog kort på dom jag har ute har även några inne . såg nu att någon eller några gillar att äta på bladen .
höst_140.jpg ( 175.54k )
Antal nedladdningar: 156 har dom i roddis jord .