|
Full version: Citrustråden
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26
freddie
16-10-2007, 11:28
Undrar om någon har en idé om detta ser normalt ut: Skott på citrus 16 okt Skott på citrus 16 okt De står fortfarande ute, jag har inte haft någon frost än, men nästan (+0.1). Skotten har kommit senaste veckan. Någon som har ide om det är ett hälsotecken eller tecken på stress p.g.a. kylan. / f
Min citron ser likadan ut och den står nu inne under tillskottsbelysning. Flaxss kom hit och hjälp...
min skjuter också nya skott och det kommer en blomknopp också. det kan ju knappast bli något av dessa blommor för nu står den inne. jag kan varken ge den ljuset eller den svala plats den behöver över vintern. den får helt enkelt överleva i fönster. jag har aldrig haft någon citrus förrut, så vi får se hur det går. mvh inger
Citrona
16-10-2007, 12:43
Citrus gör så där, de blommar kontinuerligt och bär blommor, kart och frukt samtidigt. Jag har ett stort citronträd som just har fått flyttat in i kallförrådet. Det har både nya bladskott och blomknoppar, även om det inte blommar så mycket som det gör sen i vår när ljuset börjar komma tillbaka. Citrus mår bäst av att övervintra svalt och ljust, även om det kan fungera att ta in dem i värmen också. Men i så fall måste man ha mycket tillskottsljus, typ tropiskt växthus. Mitt citronträd står ganska ljust, förrådet har ett skapligt stort fönster. Temperaturen håller sig mellan 0 och +10 hela vintern. Trädet har stått där i två vintrar och mått jättebra, jag har aldrig ohyra och trädet tappar heller inte blad eller kart. Citronerna som nu sitter på trädet (kanske 30-40 st) varierar i storlek från nästan fullstora till storleken av en kaffeböna. De största citronerna är nog mogna, men jag tycker trädet är så vacker när det har stora, gula frukter, så de får sitta kvar. Det finns ju citroner på ICA  Men det tar väldigt lång tid för citroner att mogna, de största citronerna på mitt träd var blommor i mars 2006![attachment=8490:25072007325.jpg]
Alexander-VG-zon3
16-10-2007, 12:48
helt normalt , står den ute och det går över +15c börjar den växa . och sätta blommor . mina gör så varje höst under en solig period . problemet är att den nya tillväxten inte är tålig mot kyla och när den väl kommer in torkar dom nya skotten lätt . har hänt mig flera gånger bägge sakerna ,själva plantan kommer skjuta nya skott till våren . även om den nya tillväxten skulle frusa bort i en frost natt igl - har du den inne sätt den i norr fönstret där du ger extra ljuse och håll runt +15c . citrusar är tropiska och behöver inte vila kyligt . det är bara i sverige vi måste övervintra dom kyligt för att vi inte har ett tropiskt klimat inne . den bästa övervintring för citrus är runt +15c och tropsia förhållande där dom kan vara igång hela tiden .hos oss är den bästa övervintring svalt +5c +10c om man inte har en vinterträdgård . Citrona - vi skrev visst samtidigt
kanske bättre jag sätter ned den bland hibiscusarna då, ljusare och ca 10 under vintern. de klarar sig ju bra. får väl försöka knöka in den. mvh inger
Alexander-VG-zon3
16-10-2007, 13:17
CITAT (igl @ 16-10-2007, 13:54)  kanske bättre jag sätter ned den bland hibiscusarna då, ljusare och ca 10 under vintern. de klarar sig ju bra. får väl försöka knöka in den. mvh inger där kan den stå
Citrona
16-10-2007, 13:59
Ja, Flaxss, vi gjorde visst det. Och vi verkar vara ganska överens också Vad har du för citrusväxt/er?
Alexander-VG-zon3
16-10-2007, 14:30
jag har
lime,citron,apelsin,plus ett par okända . alla egna sådder . inte så gamla än men dom trivs och hoppas dom vill blomma åt5-10år
freddie
16-10-2007, 19:21
Tack för alla svar! Jag är lite rädd för det du skriver om flaxss, att skotten kommer att vissna när jag tar in dem. Skotten in sig ser också annorlunda ut nu än i somras när de växte utav bara den. De som kommit nu ser fölrkrympta och lite "lidande ut", så därav tänkte jag om det var plantorna som var stressade.
förresten, flaxss, kan du inte ladda upp några bilder på dina frösådda skapelser! Är nyfiken!
Alexander-VG-zon3
16-10-2007, 20:23
CITAT (freddie @ 16-10-2007, 20:21)  Tack för alla svar! Jag är lite rädd för det du skriver om flaxss, att skotten kommer att vissna när jag tar in dem. Skotten in sig ser också annorlunda ut nu än i somras när de växte utav bara den. De som kommit nu ser fölrkrympta och lite "lidande ut", så därav tänkte jag om det var plantorna som var stressade.
förresten, flaxss, kan du inte ladda upp några bilder på dina frösådda skapelser! Är nyfiken! ingen fara om dom skotten dör , där kommer nytt . det händer inte alltid allt beror på det enskilda inomhus klimat som råder . att dom är gula och för krympta är att det inte är optimala förhållande för dom att växa . men ändå tillräckligt värme och ljuse för att pressa fram några nya blad . mina gör så även under vinter så kallade veka vinter skott som inte alls är lika fina som dom som kommer på sommaren . samma sak på hösten som med vinter skott alltså . som jag sa då vilar dom inte helt och hållet då det inte är perfekta förhålland kommer där ut dålig eller klen tillväxt . ute hos dig - fuktigt kalla nätter svag sol men varma dagar ger klen och vek vinter-höst tillväxt dom sover inte helt och hållet . sommaren är det annat varmt även dag och natt och fukt och sol då halv sover dom inte . förstod du mina konstiga förklaring ? kan ladda upp bilder i morron
freddie
16-10-2007, 23:20
CITAT (Citrona @ 16-10-2007, 13:43)  Citrus gör så där, de blommar kontinuerligt och bär blommor, kart och frukt samtidigt. Jag har ett stort citronträd som just har fått flyttat in i kallförrådet. Det har både nya bladskott och blomknoppar, även om det inte blommar så mycket som det gör sen i vår när ljuset börjar komma tillbaka. Citrus mår bäst av att övervintra svalt och ljust, även om det kan fungera att ta in dem i värmen också. Men i så fall måste man ha mycket tillskottsljus, typ tropiskt växthus. Mitt citronträd står ganska ljust, förrådet har ett skapligt stort fönster. Temperaturen håller sig mellan 0 och +10 hela vintern. Trädet har stått där i två vintrar och mått jättebra, jag har aldrig ohyra och trädet tappar heller inte blad eller kart. Citronerna som nu sitter på trädet (kanske 30-40 st) varierar i storlek från nästan fullstora till storleken av en kaffeböna. De största citronerna är nog mogna, men jag tycker trädet är så vacker när det har stora, gula frukter, så de får sitta kvar. Det finns ju citroner på ICA  Men det tar väldigt lång tid för citroner att mogna, de största citronerna på mitt träd var blommor i mars 2006![attachment=8490:25072007325.jpg] Vilka frukter du har Citrona... Sådana vill jag också få!
CITAT (Citrona @ 16-10-2007, 13:43)  Det finns ju citroner på ICA  HAR DU INTE SMAKAT?!  Det är ju det godaste som finns att äta av egen skörd. Icas duger bara till kok
Citrona
17-10-2007, 08:29
Jodå, jag har smakat, och de är jättegoda. Men dels tror jag att de kan sitta kvar länge till, sen är ju trädet så mycket mer dekorativt med mogna frukter i! Jag har köpt en s-tsnygg ny terrakottakruka som jag skall plantera det i till våren, en hög (70 cm) så att trädet kommer upp lite mer från marken. Nu står det i en stor, vid kruka som är kanske 40 cm hög. Jag var i Italien förra sommaren, i Amalfiområdet där man odlar citroner på bergssluttningarna. I staden där jag bodde som hette Maiori, fanns en bar/restaurang med citronträd längs väggarna, man hade spaljerat grenarna som ett tak över hela stället som var jättestort. Skall prova att kopiera in en bild här: Nähä, det gick inte. Länk till mitt AoT-album där bilden finns med: http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Citr...hoto/?id=328013. Provar att ladda upp en bild från hårddisken, men den kan vara för stor. [attachment=8505:DSCF0054.JPG] Det verkar fungera. Tyvärr ser man inte omfattningen av alla citronträd på bilden, det var citroner i tusen och åter tusental. Flaxss, jag skulle vilja ha ett apelsinträd också, var får man tag på ett svagväxande med vanliga ätliga apelsiner, alltså stora, inga såna där små miniatyrer.
Jag har väntat på att dessa ska få hem sticklingar på Citrus sinensis. Men nu står det plötsligt att de är slut
Alexander-VG-zon3
17-10-2007, 11:27
CITAT (MariaS @ 17-10-2007, 10:45)  Jag har väntat på att dessa ska få hem sticklingar på Citrus sinensis. Men nu står det plötsligt att de är slut  den sidan är inte så seriös .
Citrona
17-10-2007, 11:48
Tack för tipset Maria, men jag söker ett större träd. En stickling tar ju eeevigheter att få upp i storlek Mitt citronträd köpte jag på rea sommaren -05 för ett par hundralappar!! Då hade det två stora mogna citroner. Redan samma sommar tokblommade trädet, men de små karten torkade in över vintern. I mars en ny tokblomning inne i förrådet, jag gick in för att hämta något och det DOFTADE citrusblom!!! Den blomningen resulterade i hundratals kart, jag plockade bort många men dryga tiotalet växte sig stora. De sitter fortfarande kvar på trädet (utom två som jag har använt), tillsammans med sina småsyskon som har kommit i olika omgångar.
Lady Hamilton
17-10-2007, 12:34
Stora "Riktiga" Apelsin/Citron/Madarin/Clementin träd brukar finnas att köpa på större seriösa handelsträdgårdar eller så kan de ta hem. Men räkna med att de kostar från 500kr o uppåt Men så är de tillräckligt stora för att blomma och bära frukt. Själv har jag en Citron och ett Mandarin träd som båda är fulla med frukt.
Citrusar är själv sållande, så du behöver INTE plocka bort blommor eller kart Trädet bär inte fler frukter än vad det klarar att mogna (stora Citrus frukter tar lååång tid på sig att mogna ca 6-18mån) Odlar man Citrusar för frukternas skull så bör man inte utsätta sitt träd för minusgrader när det blommar eller bär kart/frukt. Själv har jag (i min vinterträdgård) odlat citrusfrukter i ett par år nu och aldrig utsatt dem för minusgrader. Jag tar ut träden i början på Juni och tar in dem i slutet av Augusti unjefär. Det är inte bara temperatur utan jag vill inte heller utsätta träden för de värsta höst stormarna med risk att de skall blåsa sönder. I vinterträdgården har jag ca +10° och lysrörs belysning och där mår mina träd utmärkt
Alexander-VG-zon3
17-10-2007, 13:15
CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2007, 13:34)  Odlar man Citrusar för frukternas skull så bör man inte utsätta sitt träd för minusgrader när det blommar eller bär kart/frukt. Själv har jag (i min vinterträdgård) odlat citrusfrukter i ett par år nu och aldrig utsatt dem för minusgrader. Jag tar ut träden i början på Juni och tar in dem i slutet av Augusti unjefär. Det är inte bara temperatur utan jag vill inte heller utsätta träden för de värsta höst stormarna med risk att de skall blåsa sönder. I vinterträdgården har jag ca +10° och lysrörs belysning och där mår mina träd utmärkt[/color] både rätt och fel angående frost på frukt . lime,citron - förstörs frukten om det blir frost apelsin,mandarin,clementin - förstörs inte om det blir frost ( om det blir vad trädet klarar) men som jag skrev tidigare är citrusar tropiska växter och behöver inte kyla under +10c . så man ska ju inte utsätta dom för frost men skulle man nu glömma dom och ha otur ,så har man apelsin ,så har man dom kvar att äta medan citronen kanske inte smakar lika bra . CITAT (freddie @ 16-10-2007, 20:21)  förresten, flaxss, kan du inte ladda upp några bilder på dina frösådda skapelser! Är nyfiken! dom är inte så stora än . bara 2år gamla plus att jag klippte ner dom i våras och en dålig sommar på det . så dom har inte växt så jätte bra tog kort på dom jag har ute har även några inne . såg nu att någon eller några gillar att äta på bladen . [attachment=8514:höst_140.jpg] har dom i roddis jord .
Lady Hamilton
17-10-2007, 13:26
som sagt var........... Är man rädd om sitt träd och frukter så utsätter man inte det för frost (resultatet av hur jag gör kan ni själva se i mitt Citrus album)
Citrona
17-10-2007, 13:26
Tack Lady Hamilton för intressant svar! Jag har mitt citronträd i ett förråd med element under vintern. Jag håller runt 10 grader där inne. Det finns ett fönster, första vintern hade jag inget tillskottsljus och det gick jättebra ändå, trädet blommade helt sanslöst i mars. Förra året hängde jag upp en lågenergilampa rakt ovanför trädet, den fick lysa 12 tim/dygn. Nu har jag tänt lampan igen, men satt timern på 16 tim/dygn, såg att någon skrivit att det skall vara så. Har funderat på lysrör, men det har ju gått bra utan. Kanske trädet skulle må ännu bättre med lysrörsljus? Vilken typ av lysrör har du och hur många timmar är det tänt?
Lady Hamilton
17-10-2007, 13:31
Jag har vanliga "kallvita" lysrör 2X58W och de får lysa 14 timmar/dygn. Men eftersom du verkar ha fått så bra resultat av din skötsel så kan du fortsätta och göra som förut. Fördelen med lysrör är att man belyser en större yta Lågenergi lampan har mycket mindre område den belyser
Alexander-VG-zon3
17-10-2007, 13:41
CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2007, 14:26)  som sagt var........... Är man rädd om sitt träd och frukter så utsätter man inte det för frost (resultatet av hur jag gör kan ni själva se i mitt Citrus album) jag skrev nyss att dom va tropiska och att man inte skulle utsätta dom för kyla, du får inte läsa för snabbt  . menade bara om oturen va framme kan det vara bra att veta . att apelsin frukt klarare sig bättre än lime eller citron , trädet klara frost i vilket fall som helst
Citrona
17-10-2007, 13:41
OK. Jag har ju bara mitt enda träd, lampan hänger rakt ovanför så det räcker kanske. Nu har jag en fikonplanta och en kruka med rosmarin där inne också, tror du de behöver tillskottsljus?
Alexander-VG-zon3
17-10-2007, 13:45
CITAT (Citrona @ 17-10-2007, 14:41)  Nu har jag en fikonplanta och en kruka med rosmarin där inne också, tror du de behöver tillskottsljus? dom borde du ha ute , dom kan du ha ute än även i norra Sverige . du tar in dom efter några nätter när det blivit frost ner till -5c -10c . sen övervintrar dom svalt 0c +5c , fikonet tappar bladen behöver inget ljuse . fikon kan du även med extra ljuse och +15c om du nu vill . men varför krångla till det och låt den få det svalt så den sover . rosmarin och fikon kan du ta ut tidigt på våren . jag har både rosmarin och fikon på friland i zon 1 -2 .
freddie
18-10-2007, 20:29
CITAT (flaxss @ 17-10-2007, 14:15)  såg nu att någon eller några gillar att äta på bladen . Flaxss, där berör du en ytterligare en fråga som jag grunnar på. Jag har planerat ge bort några citrusar till vänner/släkt, vad bör jag ge för råd när det gäller placering utomhus. Och då tänkr jag inte på var de vädermässigt skall stå, det har jag redan koll på. Snarare är min fråga just vad som gäller citrus kontra skadedjur, kaniner och andra otäcka fyrfota varelser. Någon som vet? Vad kan citrusen råka ut för? (obs förutom spinn inomhus) CITAT (Lady Hamilton @ 17-10-2007, 14:31)  Jag har vanliga "kallvita" lysrör 2X58W och de får lysa 14 timmar/dygn. Men eftersom du verkar ha fått så bra resultat av din skötsel så kan du fortsätta och göra som förut. Fördelen med lysrör är att man belyser en större yta Lågenergi lampan har mycket mindre område den belyser man kan köpa sådana här också: Ljusfest Overkill?
Alexander-VG-zon3
18-10-2007, 20:42
CITAT (freddie @ 18-10-2007, 21:29)  Flaxss, där berör du en ytterligare en fråga som jag grunnar på. Jag har planerat ge bort några citrusar till vänner/släkt, vad bör jag ge för råd när det gäller placering utomhus. Och då tänkr jag inte på var de vädermässigt skall stå, det har jag redan koll på. Snarare är min fråga just vad som gäller citrus kontra skadedjur, kaniner och andra otäcka fyrfota varelser. Någon som vet? Vad kan citrusen råka ut för? (obs förutom spinn inomhus) tänk bara på på våren akta dom för solen , i maj kan dom flyttas soligare om du till exempel tar ut dom i feb-mars i skuggan . har alldrig sett något äta på dom , det mesta händer under natten . kanske är sniglar ? ,, men det va bara detta år jag har sett blad skador . förra sommaren växte dom som attans och inga gnag bett eller andra djur va på dom .
freddie
18-10-2007, 20:53
Så generellt, beträffande skadedjur utomhus på citrus så skall det inte vara några större problem?
Alexander-VG-zon3
19-10-2007, 06:41
nej , jag akn tänka mig bladlöss och sniglar ev gillar dom
freddie
20-10-2007, 21:00
Idag (20 okt) kunde jag inte hålla mig utan tog in alla utom en av mina citrusar. Tänkte se vilken skillnad det gör, tex om de små skott som kommit överlever på dem inne, respektive på den som står kvar ute tills minusgraderna kommer (har fortfarand inte haft frost). De jag tagit inomhus ställer jag kyligt i österfönster (8-15 grader, element avstängt). Dessutom kör jag eventuellt igång extraljus redan nu i form av en 125 watts lågenergilampa. Tämnkte mig 6 timmar mitt på dagen till att börja med, därefter ev öka när jag fram emot vintern när jag måste stänga fönstret helt. Dessutom är det sån j*kla kräm i den där lampj*veln så jag har nog inte råd med mer...  Rätt otäckt ljus också, tyvärr, så det är inte direkt mysigt om man har den tänd på kvällen....
Alexander-VG-zon3
20-10-2007, 22:10
kvittar om skotten dör , citrusen åter bildar dom till våren . tycker gott du kan ha kvar alla ute än . mina sover så gott ute . fast det varit frost . när dom börjar bilda blommor ska du inte utsätta dom för frost
freddie
20-10-2007, 23:01
CITAT (flaxss @ 20-10-2007, 23:10)  kvittar om skotten dör , citrusen åter bildar dom till våren . tycker gott du kan ha kvar alla ute än . mina sover så gott ute . fast det varit frost . när dom börjar bilda blommor ska du inte utsätta dom för frost Fast jag vill ju experimentera lite för att se vad det blir för skillnad!
Alexander-VG-zon3
21-10-2007, 10:21
CITAT (freddie @ 21-10-2007, 00:01)  Fast jag vill ju experimentera lite för att se vad det blir för skillnad! du får berätta hur det går
freddie
21-10-2007, 11:49
CITAT (flaxss @ 21-10-2007, 11:21)  du får berätta hur det går Lovar!
freddie
25-11-2007, 19:01
nu så, nu var det dags för lite RAPPORT. det börjar hända saker. Det börjar knoppas... Massor av skott och blomknoppar på mina två kalamondiner, samt på lime busken. Verkar trivas bra i mitt kalla köksfönster med extraljus. Skotten som såg konstiga ut (se mina bilder i inledningen i tråden) har utvecklats till små skira bladverk, har inte torkat in. Mitt köksfönster håller 7-18 grader beroende på utetemp och ev. mänskliga aktiviteter i köket. Lovar ladda upp bilder så småningom. skulle även vara kul om ni andra som sysslar med citrus berättar hur det går för er!
Jag tänkte just fråga om ingen av er odlar Calamondin när jag fick se ditt senaste inlägg. det är den enda citrus som jag har frukt på, dom andra står på tillväxt efersom jag drar upp dom från kärnor. Calamondinen är en billig och trevlig citrusväxt, som dessutom blommar villigt och ofta. Jag köpte min på IKEA för ett par år sedan, kommer inte ihåg hur mycket jag betalade, men det var inte över hundralappen, tror att det var ca 8€. Frukten är ju lite surare än dom andra, men jag tycker att dom är uppfriskande när jag någon gång ibland äter dom. På det här kortet är karten fortfarande väldigt gröna, men idag var dom riktigt brandgula. Dom får sitta kvar så länge som möjligt, för dom lyser upp så fint nu när det inte finns så mycket färg att tala om ... [attachment=9940:IMG_0520.JPG]
Stefan P
25-11-2007, 22:19
Hej,
jag övervintrar för andra året i rad ett citronträd och en kalamondin, båda ca 70 cm höga. Jag tog in dem för en månad sedan och de har nu omkring 20 blomknoppar eller utslagna blommor var. Helt klart var det omställningen från utomhuskyla (bor i Göteborgstrakten) till inomhustemperaturen på 15-18 C som utlöste blomningen. Risken är väl nu att den torra inomhusluften gör att fruktämnena faller av under vintern. De frukter som bildades efter utomhusblomningen i försomras växte på sig fint så länge de stod ute.
Vad gäller belysning så har jag ställt dem vid ett sydvästfönster med öppen ventilationslucka för att hålla nere temperaturen. Därtill har jag två st 11 W lågenergilampor tända 14 timmar om dygnet. Den varianten fungerade bra förra vintern och jag hoppas på en upprepning!
/Stefan
Om man har problem med för torr luft, är det enkelt att duscha citrusarna då och då. Antingen om man bär in dem i duschen eller duschar dem med en handflaska. Bär man in citrusarna i duschen, bör man göra detta i samband med att de ändå ska vattnas. De får väldigt mycke vatten där. Med handduschen kan man duscha ett par gånger i veckan.
Alexander-VG-zon3
26-11-2007, 07:41
har för mig att Lady hamilton , ger bladnäring till sina citrusar . vilket är ett bra tips . funkar bra för mig . CITAT (freddie @ 25-11-2007, 19:01)  nu så, nu var det dags för lite RAPPORT. det börjar hända saker. Det börjar knoppas... Massor av skott och blomknoppar på mina två kalamondiner, samt på lime busken. Verkar trivas bra i mitt kalla köksfönster med extraljus. Skotten som såg konstiga ut (se mina bilder i inledningen i tråden) har utvecklats till små skira bladverk, har inte torkat in. Mitt köksfönster håller 7-18 grader beroende på utetemp och ev. mänskliga aktiviteter i köket. Lovar ladda upp bilder så småningom. skulle även vara kul om ni andra som sysslar med citrus berättar hur det går för er! trevligt den låga tempen gör att dom nya nalagen inte torkat bort plyus är kök fuktigare än övriga rum . alla mina är ute än . lika gröna och fina sen innan
Citrona
26-11-2007, 08:27
Mitt citronträd står nu i ett förråd med ett ganska stort fönster, där finns elvärme och jag brukar hålla c:a 10 grader på vintern. Det är tredje vintern jag har citronträdet där inne, det har fungerat fint förut, men ju större trädet blir och ju fler frukter det har, desto oroligare blir jag för att det inte skall trivas. Just nu har det nog ett tjugotal citroner i olika stadier, det har även blommat alldeles nyligen men det blir väl inget av det antar jag. I vår när ljuset återkommer, blir det nog fullt av knopp igen, det doftar himmelskt i förrådet när blommorna slår ut, då brukar jag ha fönstret öppet så att humlorna kan komma in om de har vaknat. Bra att jag blev påmind av den här tråden, idag skall jag nog gå ut och pyssla om mitt träd lite, kanske ge det en dusch och kolla om det behöver vatten. Jag stängde av värmen häromdagen eftersom det var 15 grader där inne, nu har det blivit kallare ute igen så jag skall även kolla temperaturen i förrådet. Jag har också en änglatrumpet, en fuchsia, en rosmarin och ett fikon i förrådet. De andra är jag inte så rädd om, men mina citroner vill jag ha kvar!!!
Alexander-VG-zon3
26-11-2007, 11:00
+15c +10c är för varmt för rosmarin om vintern på natten/dagen . den vill helst ha -5c +5c om vintern . utsätts den för frost och en väldigt kylig vinter så gör det att dom bildar fler blommor än om den står över +5c .
Stefan P
26-11-2007, 13:20
Freddie, jag läste i tråden att du har ett limeträd, är det citrus aurantifolia det handlar om? Jag har aldrig sett limecitrus i handeln, vet du var de kan köpas? Utbudet av citrussorter är ganska litet, tycker jag. Allra vanligast är kalamondin, därefter citron och kumquat. På enstaka garden centers har jag sett chinottoträd (citrus myrtifolia) och grape (citrus paradisii). Dessutom är det trist att sortnamnen så sällan står på etiketterna. Johan Lemte räknar i sin bok Kulturväxter i kruka upp en hel drös citrussorter som jag aldrig sett i handeln, bl a många varianter på citrus limon.
/Stefan
Citrona
26-11-2007, 19:42
OK flaxss, det visste jag inte. Är rädd att min rosmarin har torkat ut, den så g död ut när jag var inne i förrådet idag. Krukan är inte så stor och jag har glömt att vattna på ett tag. Men det var en vanlig planta som jag köpte i våras, även om den var ovanligt stor och frodig när jag ställde in den.
Alexander-VG-zon3
26-11-2007, 20:01
CITAT (Citrona @ 26-11-2007, 19:42)  OK flaxss, det visste jag inte. Är rädd att min rosmarin har torkat ut, den så g död ut när jag var inne i förrådet idag. Krukan är inte så stor och jag har glömt att vattna på ett tag. Men det var en vanlig planta som jag köpte i våras, även om den var ovanligt stor och frodig när jag ställde in den. skrapa på stammen å kolla om den är grön , mina ha uthärdad sträng torka under vintern i kruka . prova ställ ut den så den får lite ''höst regn'' och svalka/kyla plus lite fuktig luft . annars köp en ny nästa år och ta inte in den förens det blivit -5c
freddie
30-11-2007, 22:25
CITAT (flaxss @ 26-11-2007, 07:41)  har för mig att Lady hamilton , ger bladnäring till sina citrusar . vilket är ett bra tips . funkar bra för mig . trevligt  Vad är bladnäring? (dum fråga?)
kerstin z5-6
01-12-2007, 00:51
Finns inga dumma frågor -när man sprutar citrusnäring på bladen tar de upp en del via dessa
freddie
01-12-2007, 16:33
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-12-2007, 00:51)  Finns inga dumma frågor -när man sprutar citrusnäring på bladen tar de upp en del via dessa  Hur pass koncentrerad skall näringen vara, måntro?
Gustav Calamondin
09-12-2007, 15:07
Hej! Jag köpte en calamondin i somras som har sett ut att må bra, frukter, nya blad och trevligt doftande blommor. Den har hela tiden stått i vardagsrummet på ett bord ca en meter från ett söderfönster med mycket ljus. Jag har vattnat den när toppjorden har börjat bli torr och gett växtnäring ca var tredje vattning. För ungefär en månad sedan började den tappa bladen och har nu inte ett enda blad kvar. Vad hände tror ni? Är den helt körd? Antar det.
Lady Hamilton
09-12-2007, 15:11
CITAT (freddie @ 01-12-2007, 16:33)  Hur pass koncentrerad skall näringen vara, måntro? Jag har samma koncetration som vid vattning
Lady Hamilton
09-12-2007, 15:17
CITAT (Gustav Calamondin @ 09-12-2007, 15:07)  Hej! Jag köpte en calamondin i somras som har sett ut att må bra, frukter, nya blad och trevligt doftande blommor. Den har hela tiden stått i vardagsrummet på ett bord ca en meter från ett söderfönster med mycket ljus. Jag har vattnat den när toppjorden har börjat bli torr och gett växtnäring ca var tredje vattning. För ungefär en månad sedan började den tappa bladen och har nu inte ett enda blad kvar. Vad hände tror ni? Är den helt körd? Antar det. Jag gissar på övervattning i kombination med för dåligt med ljus. Tyvärr så är det så att ljuset i ett söderfönster troligtvis inte räcker till denna årstid. (ta ur plantan ur krukan o kolla om jordklumpen är blöt) är den torr kan din planta fått spinn. Skrapa lite på stammen är den grönt under placerar du plantan ljusare och avvaktar. Jordklumpen skall vara ganska torr tills de nya bladen kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|