Terpener är eteriska oljor! Dom dunstar alltså så småningom. Färskt spån som doftar riktigt starkt innehåller mycket terpentin. Gammalt spån som inte doftar så mycket innehåller mindre. Spånblandad gödsel som brunnit eller komposterats är i stort sett fritt från terpentin.
Jag har friskt använt spånblandad kompost i flera år till min trädgård, och det har aldrig varit några problem. Vi har marsvin. Jag har aldrig kalkat extra, däremot grävt om vår och höst och låtit det ligga ungefär 1 år. Ren trädgårdskompost har fått lite gödsel för att brytas ner bättre. Jag har i år fyllt mina odlingslådor med spånblandad hästgödsel, ganska färsk, och täckt med tunt med plantjord. Det gick jättebra, kom igång fort och växte ypperligt. Det blev ju lite varmbädd av lådorna, och med fiberduk över blev det jättefint att växa i. Fast potatisen fick växa i hinkar bredvid. Dom gillar inte färskt djurbajs. Spån vet jag inte om det gör så mycket. Nästa vår har jag både äldre och nyare kompost och ny och gammal hästgödsel, så då börjar det bli mer som jag är van.
--------------------
Hälsningar Eva
|