CITAT (Anders Roslagen @ 17-10-2007, 12:02)

Lind gror hyfsat om man sår grunt på hösten. En del av fröna tar ytterligare en vinter på sig för att gro. Vanliga parklinden är dock en steril hybrid, den vilda skogslinden ska det vara.
Almfrö sås precis när de börjar falla av träden, för fröna torka kommer många inte att gro eller så tar det flera år.
Skogslönn, sykomor, bok och körsbär är andra ädla lövträd som går lätt att så.
Vildinsamlade frön tycker jag är bättre, för då vet man att de kommer från livskraftiga träd - de har klarat att konkurrera och är anpassade till nordligt klimat. Mycket av det som vi kan köpa i plantskolorna kommer däremot från centraleuropa.
Kul att fler intresserar sig för att plantera träd!
Hur är det med lindens "bär", tål dom inte heller att torka? Jag har ett gäng liggande i bilen, som jag inte fått planterat ännu, och dom har legat där i två veckor nu. Dom är nog kruttorra. Kanske bättre att åka iväg och plocka nya?
Synd att almens frön inte tål torka, jag plockade ett flera nävar i Borgholms fästning i våras, också torra. Dom är utspridda sedan länge nu, men någon kanske tar sig ändå då, om några år. När släpper almen sina frön annars, det borde väll vara för sent nu? Samma med körsbären, dom missade jag för dom är så tidiga.
Bok är lätt, jag har en mindre bokskog bara någon kilometer från torpet, så det är bara att hämta så många småplantor som man behöver, även om fåglarna planterar mängder åt mig. Dom överlever ändå inte inne mellan de vuxna träden. Och skogslönn skall vi inte tala om, dom verkar ha en extrem grobarhet, ännu bättre än ekarna. Sykomor skall jag också försöka få tag på, det borde vara läge nu.
Snart har jag förvandlat hela tomten till ädellövskog!
Snart