CITAT (MariaS @ 18-10-2007, 15:12)

Jag har två ambraträd, frilandshibiskus, äkta valnöt, tulpanträd, platan (som jag dessutom vet växer i zon3) ginko, pagodträd, som exempel på träd som inte ska gå i zon 2 enligt vissa. VAlnöten köpte jag dessutom från zon3. Befinner man sig i gränslandet mellan zonerna och dessutom kan ge växterna bästa tänkbara läge, så är det bara att köra på. Fråga här på forumet, det finns massor som kan det här om riktiga zongränserna.
det är så att svenskar är försiktiga och fega .
igentligen skulle dte stå så här
frilands hibsikus zon 4 , men hinner bara blomma i zon 1-2
valnöt äkta zon 4-5
tulpanträd zon 4 men blommar bara i zon 1
platan zon 3-5
ginkgo 4-5
pagodträd 3-4
och dom enligt vissa kan inget om härdighet på träd .
CITAT (Åsa E @ 18-10-2007, 15:01)

Ahaaa!
Då ska jag köpa massor av deras så kallade zon 1-träd!

Åtminstone 'Frisia', ett ambraträd och ett näsduksträd. Ja, det blir väl inte allt med en gång, men så småningom.
Och jag har också en Yucca sedan ett antal år tillbaka, vilket ju har gått utmärkt.
yucca klarar lätt zon 5-6
näsduksträd skulle tro den klara zon 3
och robina är sten säker i zon 2
CITAT (Åsa E @ 18-10-2007, 14:14)

Det talas ju ofta här på forumet om att man inte kan direktöversätta USDA-zonerna till våra förhållanden, eftersom antal soltimmar och varma somrar och sådant också har betydelse. Men om 'Frisia' skulle klara USDA zon 3, ja då borde det verkligen finnas marginal.
beror på vilka växter man pratar om , zon 1 är usda 8-7 och zon 2 usda 7-6 . pratar man om som robina kan man direkt översätta men pratar man om nålpalm som klara usda zon 6 men inte en svensk sommar är det annat .