Ja, Peter Mayle skriver oerhört brittiskt om fransmännen... Provence är stort och bjuder på många vackra vyer. Det beror på hur mycket tid ni vill spendera där och hur mycket ni vill cykla resp. göra per dag. Personligen tycker jag att man kan hoppa över östra kustdelen med exploaterade Cannes, Nice och St. Tropez, och istället se de västra delarna där man fortfarande kan få uppleva medeltidsk arkitektur och riktiga provencalska byar. Medeltidsstaden Arles, de mindre (men rätt så turistiga) kuststäderna Cassis och La Ciotat och naturligtvis regionens mysiga huvudstad Aix-en-Provence. Ovanför/längs med hela kustlinjen löper låga berg med flera vackert belägna små bergsbyar med fantastisk utsikt. Jag rekommenderar Le Castellet, en välbevarad medeltidsby som ligger 15 min (med bil) inåt landet ovanför Bandol/Sanary (som dessutom har områdets bästa creperie med mumsig cider), men varenda litet berg har sin by. Många ställen har dessutom sitt lilla vinkooperativ där man kan prova det lokala vinet. Jag vet inte när det var ni tänkte åka men jag rekommenderar inte en resa senare än juni. Juli och framåt kan bli omänskligt varmt och torrt, även på morgon och kväll. Dessutom bränns hela regionens jord och växtlighet snabbt av den starka solen och landskapet blir kargt. Sen vår, typ maj, är absolut bästa tiden. Och så bara ett måste-prova-eller-köpa-med-hem tillägg; Massor med vin, massor med ost, oliver, olivolja, pain au chocolat, lavendel, fikon, aprikoser, fisksoppa, kryddor och tvålar. Lycklig resa!
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
|