Jag hade exakt samma problem som du för ett par månader sedan när jag flyttade till hus. Ville försöka få matchande krukor och lite jämnt med två krukor i varje fönster... Det gick på vissa ställen, men just de stora växterna är ju lite krångliga. Jag löste det hela med att köpa amplar och flytta upp några av de lite mindre i ögonhöjd i fönstret. Då kan man plötsligt ha tre växter i varje fönster utan att förlora den tillsnyggade/symetriska looken. Dessutom passade jag på att dela de växter som inte behöver så mycket ljus (silverkalla, fredskalla, garderobsblomma, gullranka), satte i små krukor i hörnor som behövde piffas upp; i hallen, i badrummet, framför speglar och på små sidobord. Jag tycker egentligen inte att det blir plottrigt om man bara ser till att ha krukor som går i samma färg som rummet. När man har så många växter kan man dessutom klippa ner sorgliga exemplar ordentligt då och då utan att det ser ut som om man gått igenom huset med motorsåg. Släng inte växterna, men förnya dem! Med några lite mindre växter kan man också köpa lite mer speciella, dyrare krukor och göra ett stilleben med ett par-tre krukor och några ljus om man vill. Försök också att anpassa vilka växter du har i vilket läge så att du inte plötsligt har ett hus fullt av trista sönderbrända, slokande eller övervattnade växter. I krukväxtböcker eller på nätet hittar man anvisningar. Lycka till!
--------------------
God odlingslycka! Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1
|