Har precis flyttat till ett större bo med fler fönster o jag får inte plats med mina växter... Nu kanske ni undrar vad jag menar med detta?
Jo, jag har tänkt få lite mer ordning på växterna..... alltså.... jag är så trött på att ha 3 miljoner växter av olika slag överallt o ingenstans. Jag har typ 1 eller 2 av varje sort.... Det är väl sammanlagt runt 15-20 sorters krukväxter jag har. Lösningen kanske kan vara att flytta ihop växter av samma sort till en o samma kruka men då blir de ju så himla stora. Jag gillar iofs stora växter men de blir låga o breda.... Förstår ni? Tex hade jag 2 små krotoner... Eller små o små. Lagom stora.... Som jag satte ihop till en men nu är den så himla breeeed så den inte fick plats i allafall....
Har ni nå tips hur man jag ska göra? Kan man blanda olika sorters krukväxter o sätta dem tillsammans i en stooor kruka eller? Det här är ett dilemma för mig...... Just nu står Yuccapalmen, sprättiväg-en, strandkastanjerna, minificusen, dracenorna, bönträden huller om buller lite överallt.... Snälla, några tips?
Sen undrar jag om det är ok att ha 2 stora fredskallor i ett söderfönster? De hänger när jag kommer hem från jobbet, det blir jättevarmt.... Tänkte börja ha persiennerna nerdragna under dagen.... Men då kanske det blir ljusbrist istället? Det börjar ju nästan mörkna när man kommer hem igen.....
Tacksam för svar.......
visst kan du plantera ihop olika växter med varanndra
kolla bara att dom har ungefär samma krav på vatten och ljus, sen är det bara att "blanda och ge"
skippa fredskallan i söderfönster

du kommer aldrig att få den att trivas i så mycket solljus...sätt den mot tex. väggen mitt emot fönstret, eller strax brevid....då blir den fin.
persienner på sommarhalvåret hjälper upp mot den värsta solen...nu kan du ha dom uppe då växterna vill ha ljuset.
Gudrun i Göteborg
21-10-2007, 22:23
Om du inte planterar ihop växterna så kan du ju sätta krukorna tätt ihop. Koncentrera växterna på några ställen. Det blir vackrare än att pytsa ut dem i alla fönster. Och du - att göra sig av med växter är jättesvårt, men ibland måste man. Ge bort, sälj eller ... (suck) .... släng.
Pejori: Menar du att jag kan ha Fredskallan i söderfönstret nu höst/vintertid med persiennerna uppe? Eller med persiennerna nere? Eller menade du ha dem bort från fönstret även nu vintertid o persiennerna nere? Eller uppe? Förlåt om jag är lite trög......
Gudrun i Göteborg: Ja....måste nog slänga tyvärr.... Inge kul att ha en massa halvdanna växter av olika slag....
JAg har löst mitt krukväxtproblem genom självvattnande blomlådor. En blomlåda, massor av växter, vattnas när pinnen sjunkit till botten (var 14 dag) Enkelt och snyggt.
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 21-10-2007, 23:23)

Om du inte planterar ihop växterna så kan du ju sätta krukorna tätt ihop. Koncentrera växterna på några ställen. Det blir vackrare än att pytsa ut dem i alla fönster. Och du - att göra sig av med växter är jättesvårt, men ibland måste man. Ge bort, sälj eller ... (suck) .... släng.
ELLER så kan man ge bort dom till dagis, förskolor och äldreboenden!
CITAT (ehlana @ 22-10-2007, 11:40)

Pejori: Menar du att jag kan ha Fredskallan i söderfönstret nu höst/vintertid med persiennerna uppe? Eller med persiennerna nere? Eller menade du ha dem bort från fönstret även nu vintertid o persiennerna nere? Eller uppe? Förlåt om jag är lite trög......
Gudrun i Göteborg: Ja....måste nog slänga tyvärr.... Inge kul att ha en massa halvdanna växter av olika slag....
bort från söderfönster året runt....persiennerna uppe vintertid
catlady
25-10-2007, 10:22
Jag hade exakt samma problem som du för ett par månader sedan när jag flyttade till hus. Ville försöka få matchande krukor och lite jämnt med två krukor i varje fönster... Det gick på vissa ställen, men just de stora växterna är ju lite krångliga. Jag löste det hela med att köpa amplar och flytta upp några av de lite mindre i ögonhöjd i fönstret. Då kan man plötsligt ha tre växter i varje fönster utan att förlora den tillsnyggade/symetriska looken. Dessutom passade jag på att dela de växter som inte behöver så mycket ljus (silverkalla, fredskalla, garderobsblomma, gullranka), satte i små krukor i hörnor som behövde piffas upp; i hallen, i badrummet, framför speglar och på små sidobord.
Jag tycker egentligen inte att det blir plottrigt om man bara ser till att ha krukor som går i samma färg som rummet. När man har så många växter kan man dessutom klippa ner sorgliga exemplar ordentligt då och då utan att det ser ut som om man gått igenom huset med motorsåg. Släng inte växterna, men förnya dem! Med några lite mindre växter kan man också köpa lite mer speciella, dyrare krukor och göra ett stilleben med ett par-tre krukor och några ljus om man vill.
Försök också att anpassa vilka växter du har i vilket läge så att du inte plötsligt har ett hus fullt av trista sönderbrända, slokande eller övervattnade växter. I krukväxtböcker eller på nätet hittar man anvisningar. Lycka till!
Oj vilket svar!! Tack sååå heeemskt mycket! Nu ska jag hem o pyssla.... Eller ja... imorgon då när jag fått lön... så man har råd med nå krukor o sånt
Hjärtligt tack!!
ewa zon 3
25-10-2007, 14:26
CITAT (MariaS @ 22-10-2007, 12:07)

JAg har löst mitt krukväxtproblem genom självvattnande blomlådor. En blomlåda, massor av växter, vattnas när pinnen sjunkit till botten (var 14 dag) Enkelt och snyggt.
Lånar tråden lite
Har du bilder på blomlådorna Maria, skulle vara kul att se
/Ewa
Så här ser de ut med sin insats.
Denna är fylld med fyra pelargoner
[attachment=8777:Blomlåda.jpg]
ewa zon 3
25-10-2007, 16:10
Det var snabbt!
Tack för bilden.
/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.