Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> "fria sig med ed gärningsman?"Historia uppgift, fria sig med 6 manna ed. Någon som vet?
          KarinSKARA
          Inlägg 26-10-2007, 13:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 7 131

Min dotter har en historia uppgift just nu och då är det en fråga som är:
          vad innebär det att "fria sig med ed gärningsman?"
          på 1500 1600 talet kunde man tydligen fria sig med ed för ett straff men begått, typ, 6 manna ed eller 12 manna ed, vet någon vad det menas med det?

--------------------
          .
          Karin i Marum //
          .

.
          HÖST i MARUM, kom förbi om du har lust
          Bloggen min..Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009..
          .

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Monica M zon 4
          Inlägg 26-10-2007, 14:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 070
          Medlem nr: 21

Om man fick 6 stycken fria, redbara män att svära på att man talade sanning så blev man fri. Dvs om man blev anklagad för ett brott och ställd inför tinget (tingsrätten) kunde 6 kompisar svära på att man talade sanning. Då slapp man rannsakan och alla eventuella bevis förklarades ogiltiga och man var en fri man.

Vet inte om det var olika antal män i de olika tingsrätterna. Och jag tror inte att en vanlig dräng kunde samla ihop tillräckligt antal drängkompisar för att de skulle kunna svära honom fri. Gällde nog att man fick tag på självägande bönder eller kill-kompisar i högre stånden för att ed-en skulle gälla.

Var nog en hel hoper (framförallt) karlar som kom undan med både det ena och det andra bara de hade många kompisar som stod på sin sida. Många kvinnor fick stå med sin oäkting själv och all skam som det innebar på den tiden bara för att karlns kompisar gärna ljög i tinget och svor barna-fadern fri. Tur att vi inte har det så idag!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon