Jag brukar gå på stundens ingivelse.
Om jag vet att en vara var dyrare, så brukar jag faktiskt säga till, särskilt om jag förstår att personen i kassan råkat slå in fel.
Om det är mat är jag inte säker på att jag skulle säga till, eftersom dels krånglar det till hela inköpet, dels tycker jag mataffärer generellt är väldigt dåliga på att uppdatera sina priser, så jag tycker lite grann att det är upp till deras system. Det är en sak om en person begår ett misstag, då kan jag gärna hjälpa till. Men om en organisation systematiskt har taskiga rutiner, då tycker jag inte nödvändigtvis det är mitt jobb att stå i kassan och fixa det. (Oftast, är min erfarenhet, drabbar det dessutom kunden. Dvs. varan skyltas som extra-pris i butiken, men i kassan icke sa nicke.) Men det är klart, köpte jag en dvd-spelare på konsum som skulle kosta 1000 men gick in för 100, då är det klart jag skulle säga till.
När det gäller trådskaparens fråga: Visste jag det blev fel i kassan, då skulle jag sagt till, det brukar kännas bra att göra det. Upptäckte jag det hemma, skulle jag INTE åka tillbaka, och jag skulle INTE ha dåligt samvete för detta. Sånt händer, helt enkelt.
Sen ibland så händer det ju att saker går in billigare, och den i kassan säger "nu hade du tur" eller liknande

. Hände mig när jag köpte en röd liten börs på Lagerhaus som skulle kosta 45 kr. Den gick in för 25. Under tiden hon slog in varan hade vi pratat om att i Kina anses det vara bra för ekonomin med röda börsar, att det förmerar innehållet på magisk väg, och tjejen i kassan tyckte det lät bra, för hon hade just köpt en röd börs själv. Sen när den gick in så billigt så skrattade vi båda eftersom magin redan hade börjat funka!!