Nej, det funkar inte att ha obiligatorisk registrering av katter. Visst, för den lilla andel katter som bor i stan är det väll bra. Men inte funkar det i Sverige där det finns hundratusentals bondkatter. Där jag växte upp hade vi ett bestånd med en eller ett par honkatter, vilka lämnade ifrån sig minst en kull ungar var per år. Tio ungar på en säsong var ingen ovanlighet. Sedan gav sig en del av dom iväg på jakt efter eget revir, medan andra blev kvar. Vissa blev tagna av räven, någon blev sjuk etc. När det blev för många fick man skjuta av de man lättast kunde undvara. Så funkar det i större delen av Sveriges landsbyggd, och någon registrering skulle aldrig funka.
Men sommarkatter är ett djurplågeri. Vi förbarmade oss över en kattunge en höst när jag var barn, jag hörde den skrika på vägen hem från skolan. Mitt i skogen var den, och mycket hungrig. Tog den med hem, och aldrig har väll en katt varit mera mån om att passa i i sin nya flock. Såg sedan i det den lämnade efter sig, att den levt den sista tiden i ensamhet på att äta havre. När en katt börjar sätta i sig sådant, då är den inte lite hungrig...
|