CITAT (Christer i Falköping @ 28-10-2007, 08:11)

Eftersom jag själv inte rest omkring så mycket i varmare länder, kan jag bara säga vad som berättats för mig. Enligt goda vänner så har de sett den i bl.a. Indien , där frosten inte var något vanligt fenomen direkt.
Nu tänker inte jag traggla på mer i denna tråden.
Christer.
jag litar mer på vad som står i böcker och vad som skrivs på nätet av kunniga personer och jag ger gärna ut den informationen till folk också för bästa resultat ,dvs ge den så som den har det i det vilda (inte där den är utplanterad ,som du menar). och var i exakt Indien hittade dom den ,, ja för den växer i Indien då i norra Indien där det blir väldigt mycket frost . och dina goda vänner hur exakta är dom att det just va en frilands hibiskus ?? det kan lika gärna varit den vanliga som liknar den också .
vilket jag mer tror på .
så jag säger igen jag håller vid att den inte ska odlas som en krukväxt .
har läst på rätt så många sidor nu . alla säger att den växer i temperade Asien , men även i norra och östra Indien på hög höjd . kommer från Korea från början (vilket har varmtmeperat klimat) som har en medel på -3c i den kallaste månaden . och att den enbart trivs i klimat som får som varmast -12c och då varm sommar ( läste usda 8-5 enbart ) .
och jag tycker detta jag har hittat är rätt så håll bar fakta . och även så vill jag att man ska sköta den i Sverige även om man har den i kruka . för jag skulle tro att den trivs bäst med ett klimat den är van vid ,, tror inte du det ? ,, vilket är att den får en varm vår-sommar-höst och frost och en kylig vinter . har inte mycket mer att säga nu mer än att den växer vilt i temperat klimat och ska inte vara en krukväxt . och jag kommer fortsätta lära ut det .