Tack snälla Cilla, det var precis det där jag hoppades få höra!
Vi vandrade i Österikiska alperna för några år sedan och sen dess har jag en bild kvar på näthinnan av en torrlaggd bred bäck med vita stenar i botten. Jättevackert oavsett om den var vattenfylld eller torlaggd.
Tipset med fiberduk (eller markduk?) för att hålla jordpartiklar borta var ju genial! Att jag inte har tänkt på det. Det gör väl i och för sig att växterna får hålla till på utsidan men det är ju bara bra så blir inte bäcken/dammen helt övervuxen.
Kanske att man skulle göra den djupaste delen av dammen tät i botten så att det alltid finns lite vatten kvar där, men låta det vara "öppet" (dvs markduk) lite högre upp är .
Undrar om man kan gjuta damm-bottnen av betong och mura in stenar i det så det ser naturligt ut. Men då kanske betongen spricker när det fryser och töar?
Måste antagligen gräva ur och dränera under ordentligt först men då kommer ju vattnet att försvinna den vägen också, nää det var ingen bra idé...
Från att från början bara handlat om att bli av med överdriven markfukt har det här övergått till våta

fantasier om vacker bäck med strandirisar och annat vackert. Åh vad det är spännande att försöka skapa ett litet vattenlandskap, även om det bara är på pappret än så länge.
Odlar i kall zon 3.