CITAT (Christer i Falköping @ 29-10-2007, 18:16)

Tråkigt att du tar mig och mina vänner för okunniga fånar. Har du och dina källor överhuvudtaget prövat att ha den som krukväxt? Om inte, kan ju ingen av er överhuvudtaget uttala er om det går bra eller inte. Dessutom skriver du att man skall ha växter enligt deras natur. Du själv har ju skrivit att du övervintrar växter mörkt. Det finns inte en växt som naturligt växer i kompakt mörker ens en del av året (inte ens i norrland där snö och månljus ger en del ljus). Det går ju att göra så, men naturligt är det ju inte eller hur? En liten tanke till bara, sedan får den här tråden vara för min skull, det är aldrig någon som reagerar över att man vill pröva zoner mot det kallare hållet, varför reagera om man prövar åt det varmare? Själv har jag en frilandshibiskus i mitt ena fönster och dessutom ett tjugotal på en plats där det inte kommer att vara kallare än +10 någon gång i vinter. Dessutom har jag kraftig belysning som värmer upp rummet rejält på dagarna. Vet du varför? Jo för jag vet att det fungerar.
Ha det gott!
Christer.
vill gärna läsa fakta , där det står att det funkar . ja jag övervintrar växter mörkt . men då KALLT . och det är stor skillnad på växter . men jag skulle alldrig få för mig att ha UTE växter inne året runt utan vila . för att åt det varmare just för friland hibskus är inte det bästa . jag säger inte att det är fel vill bara att folk ska veta det finns bättre alternativ . inte att det är fel . har sagt hela tiden det finns bättre alternativ
CITAT (MariaS @ 29-10-2007, 18:47)

Jag har ett så kallat tropiskt rum, med MYCKET växtbelysning och därmed ca 25° varmt året runt. Här har jag t.ex. kaffe, banan, citron, calamondin, fikon o.s.v. Dessa växter lämnar ALDRIG detta rummet under årets gång. Mitt citronträd kommer från en stickling och är nu 8 år gammalt med för närvarande 8 citronkart av varierande ålder. Trädet blommar regelbundet varannan var tredje månad. Så jag VET att det går att odla utan att utsätta växter för kyla och mörker.
Det enda som inte klarat sig i detta rummet är eukalyptusen som jag köpte av dig Christer. (Missade en vattning.)
[attachment=8905:tropiska_rummet.jpg]
Kan inte påstå att några växter ser lidande ut, mer än kaffet som fick skador INNAN det flyttade in här i rummet, men det är snabbt på bättringsvägen nu. (Lät kaffeplantan prova utelivet förra året

)
det till för inte detta något . för det första
citrus,kaffe,banan,fikon är alla TROPISKA växter vilket du själv skrev att du har . inte tempererade därför funkar det . därför ser dom inte lidande ut hade du satt trädgårds växter där kan jag lova dig dom skulle se lidande ut . satte du kaffeplantan i skuggan först när den kom ut och var det varmt nog ?? brukar har kaffe ute om sommaren funkar hur bra som helst . eukalyptusen behöver vila om vintern är inte tropiskt .