|
Hej Katti, Dina idéer är spännande! När jag haft vattenledningsprojekt har jag konsulterat andra som kan detta med vilken duk som håller längst under olika förhållanden, hur tjockt makadamskikt som krävs för att bäst leda vatten, vilka material som kan hålla ovan/under jord för att stå emot jordtryck, tjäle, frost mm, så betrakta inte mina idéer som expertutlåtanden utan just som idéer som kan testas på sådana som har mer erfarenhet!
Helt säkert är dock att vatten också med liten sluttning rinner nedåt... Jag tror det är minst 2 graders lutning man ska ha på rör t ex och det är ju inte mycket. Jag vet också hur lätt man kan få vatten att rinna i en "makadambäck", dvs ett dike eller en grop man gräver och fyller med makadam eller liknande sten. Vatten söker sig dit det är lättast att rinna, och en makadambäck till en damm är ju lättare att ta sig genom än ler.
Det är för mig inte säkert att en bottentät del av dammen kommer att vara mer vattenfylld än en där grundvattnet kan komma upp, men jag är öppen för motsatsen. Om man gräver en tillräckligt djup grop finns möjlighet för vattnet att rinna till både från sidor och att stiga genom grundvattenhöjning i hela marken underifrån... Här på holmen behöver man inte gräva djupt för att på vår och höst innan kylan slår till ordentligt komma till vatten. På vissa ställen pendlar grundvattennivån mellan ytvattennivån (markytan) ned till endast några decimeter under jord. Det ser ut ungefär som havsvattennivån - sjunker och stiger...
Och om Österrikes skogs- och alpbäckar... En vän som bor där har berättat att landet har ett helt departement vars uppgift är att räta ut och hårdbelägga landets åar och bäckar. Att liksom få "ordning" på de annars slingrande vattenvägarna. Resultatet enligt honom är att många tycker det blir vackert och ordningssamt, medan andra visar på skadliga effekter av att vattnet inte får berika skogarna och att det blir översvämningar i slutet av bäckarna för att vattnet inte får gå ut i marken och dessutom får hög fart i de rätade fårorna. Men sådana problem kommer ju inte uppstå med ditt projekt!
--------------------
|