Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äntligen är höstsådden överstökad
          CillaM
          Inlägg 28-10-2007, 18:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Äntligen idag fick jag tummen att höstså. Inget inspirerande väder precis men tur att det var lite varmare i växthuset iaf, än så länge! Snart blir det kallt där med o det känns så gott att veta att väterna står skyddat men får den rätta behandlingen av vintern, oavsett om det blir asakallt eller om det blir en västkustvinter.

Det som jag sådde är:

Löjtnantshjärta, Dicentra spectabilis, vit, hemskördad

Gullregn Laburnum, promenadskörd

Rosenstav, Liatris spicata, skördade hos mor

Mariatistel, Silybium marianum, hemskördad

Kirgislök, Allium, hemskördad

Aronia, promenadskörd

Narrbuske, Decaisnea fargesii, fådda fröer (tack Ninnie i Ramlösa!!)

Vresrosor, Rosa rugosa, promenadskörd

Sibirisk ärtbuske, Caragana, promenadskörd

Björnrot, Meum athamanticum, hemskördad

Dogwood, Cornus florida, promenadskörd

Strandvallmo/hornvallmo, Glaucium flavum, fådda fröer

Kransveronika Veronicastrum virginicum 'Albo-Rosea', köpta

Månmorot Seseli gummiferum, köpta och ett måste att prova!

Moses brinnande buske, Dictamnus albus + albus albiflorus och vit och rosa (röd), köpta

Japansk klätterros, Rosa multiflora, köpta

Rödkvanne, Angelica gigas, köpta

Daggros, Rosa glauca, köpta

Glansros, Rosa virginiania, köpta

Äppelros, Rosa rubiginosa, köpta

Hjärtstilla, Leonurus cardiaca, köpta

Sibirisk hjärtstilla, Leonurus sibiricus, köpta.

Kermesbär, Phytolacca acinosa, köpta

Ungefär hälften är köpta fröer och de andra är fådda eller skördade, får se vad som gror bäst. Men nu kan jag börja planera vad för konstiga växthusväxter jag ska nästa sommar smile.gif

Redigerat av CillaM: 28-10-2007, 18:49

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ingrid fuxwall
          Inlägg 29-10-2007, 20:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Hur ska man lyckas få pionfrön, har ganska många bestånd men aldrig lyckats hitta något frö.

ingrid

Citera
          CillaM
          Inlägg 29-10-2007, 21:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (ingrid fuxwall @ 29-10-2007, 20:36) *
          Hur ska man lyckas få pionfrön, har ganska många bestånd men aldrig lyckats hitta något frö.

ingrid

Jag har försökt med pionsådd i 2 år men det lyckades inte, antingen var de inte bra nog eller så kanske de kommer när man minst anar det. Slängde ut krukinnehållet i rabatten, det kanske kommer. Men vad jag har hört så ska fröerna vara färska när man ska få dom att gro, men det kanske är helt fel, jag är inte säker.

Citera

Inlägg i den här tråden
          CillaM   Äntligen är höstsådden överstökad   28-10-2007, 18:45
          ingrid fuxwall   Du menar alltså att man kan så redan! Hur sköt...   28-10-2007, 19:07
          igl   bara de inte gror innan vintern! För hur gör d...   28-10-2007, 19:12
          Lena i Torslanda   Problemet mest höstsådd är just det - en mild vint...   28-10-2007, 19:23
          CillaM   De står i utedagstemp fast lite varmare i växthuse...   28-10-2007, 19:28
          Lena i Torslanda   Givetvis ska du så nu om du har lust och som du sä...   28-10-2007, 19:31
          CillaM   Givetvis ska du så nu om du har lust och som du sä...   28-10-2007, 20:03
          igl   Nä, grobarheten är olika, men det är de ju även an...   28-10-2007, 21:26
          renate   Vad duktigt du är Cilla,jag ska bara så oxel som j...   29-10-2007, 17:18
          CillaM   Vad duktigt du är Cilla,jag ska bara så oxel som j...   29-10-2007, 17:30
          renate   Ah, tack. Det är skoj att samla fröer från sina pr...   29-10-2007, 19:57
          kerstin z5-6   Jag rek Lenas metod ev med tilllägg av min -dvs ko...   29-10-2007, 21:18
          CillaM   Jag rek Lenas metod ev med tilllägg av min -dvs ko...   29-10-2007, 22:27
          kerstin z5-6   Sorgmyggelarver :( de botas bäst med nemablom...   30-10-2007, 10:23
          CillaM   Sorgmyggelarver :( de botas bäst med nemablom...   30-10-2007, 10:53
          kerstin z5-6   En fördel har jag märkt är att de sådder som varit...   30-10-2007, 11:05

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon