CITAT (oakpine @ 29-10-2007, 23:01)

Jag sådde liten basunlilja i början av förra året och hade samma bryderi som du i fjol höstas. På min kolonilott är det nog zon 3 och jorden är ganska lerig, så där vågade jag inte chansa på att sätta dem. Jag funderade på om jag skulle ha dem på balkongen, men tänkte att det blev väl för oskyddat. Det slutade med att mina tre plantor tillbringade vintern i kylskåpet tillsammans med grönsakerna...
Resultatet? Jo, en av lökarna satte i gång att växa mitt i vintern, jag fick sätta den på fönsterbrädan, och där blommade den i februari! Den andra av lökarna klarade inte vintern, utan skrumpnade ihop och dog. Den tredje klarade sig utan problem och sov sin vintersömn.
Jag satte ut de två överlevande lökarna på balkongen i maj. I juli blommade löken som "sovit" under vintern. I september blommade en sidorosett av löken som blommat på fönsterbrädan. Den här vintern ska jag nog experimentera lite och plantera en lök på kolonilotten och ha en i kylskåpet, så får jag se hur det går.
kylskåpet kanske inte den bästa övervintringen då det är för fuktigt , antagligen därför dina andra dog . och dom hade heller inte trivs i din lerjord . men på balkongen i sandjord hade dom trivs bra skulle jag tro . om du isolerat krukan .