Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintring Liten basunlilja?
          ewa zon 3
          Inlägg 29-10-2007, 19:51
          Länk hit: #1

Gäster

Hur övervintrar jag bäst Liten basunlilja - Lilium formosanum v. pricei?
          Sådde tidigt i våras och har småplantor i krukor ute.
          Men de klarar väl inte övervintring ute i min zon?

/Ewa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          oakpine
          Inlägg 29-10-2007, 22:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem nr: 10 626

Jag sådde liten basunlilja i början av förra året och hade samma bryderi som du i fjol höstas. På min kolonilott är det nog zon 3 och jorden är ganska lerig, så där vågade jag inte chansa på att sätta dem. Jag funderade på om jag skulle ha dem på balkongen, men tänkte att det blev väl för oskyddat. Det slutade med att mina tre plantor tillbringade vintern i kylskåpet tillsammans med grönsakerna...

Resultatet? Jo, en av lökarna satte i gång att växa mitt i vintern, jag fick sätta den på fönsterbrädan, och där blommade den i februari! Den andra av lökarna klarade inte vintern, utan skrumpnade ihop och dog. Den tredje klarade sig utan problem och sov sin vintersömn.

Jag satte ut de två överlevande lökarna på balkongen i maj. I juli blommade löken som "sovit" under vintern. I september blommade en sidorosett av löken som blommat på fönsterbrädan. Den här vintern ska jag nog experimentera lite och plantera en lök på kolonilotten och ha en i kylskåpet, så får jag se hur det går.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-10-2007, 22:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (oakpine @ 29-10-2007, 23:01) *
          Jag sådde liten basunlilja i början av förra året och hade samma bryderi som du i fjol höstas. På min kolonilott är det nog zon 3 och jorden är ganska lerig, så där vågade jag inte chansa på att sätta dem. Jag funderade på om jag skulle ha dem på balkongen, men tänkte att det blev väl för oskyddat. Det slutade med att mina tre plantor tillbringade vintern i kylskåpet tillsammans med grönsakerna...

Resultatet? Jo, en av lökarna satte i gång att växa mitt i vintern, jag fick sätta den på fönsterbrädan, och där blommade den i februari! Den andra av lökarna klarade inte vintern, utan skrumpnade ihop och dog. Den tredje klarade sig utan problem och sov sin vintersömn.

Jag satte ut de två överlevande lökarna på balkongen i maj. I juli blommade löken som "sovit" under vintern. I september blommade en sidorosett av löken som blommat på fönsterbrädan. Den här vintern ska jag nog experimentera lite och plantera en lök på kolonilotten och ha en i kylskåpet, så får jag se hur det går.

kylskåpet kanske inte den bästa övervintringen då det är för fuktigt , antagligen därför dina andra dog . och dom hade heller inte trivs i din lerjord . men på balkongen i sandjord hade dom trivs bra skulle jag tro . om du isolerat krukan .

Citera
          oakpine
          Inlägg 29-10-2007, 22:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 207
          Medlem nr: 10 626

CITAT (flaxss @ 29-10-2007, 22:09) *
          kylskåpet kanske inte den bästa övervintringen då det är för fuktigt , antagligen därför dina andra dog . och dom hade heller inte trivs i din lerjord . men på balkongen i sandjord hade dom trivs bra skulle jag tro . om du isolerat krukan .

Du har nog rätt... jag provar att låta dem övervintra på balkongen, men bäddar in krukan ordentligt. Egentligen behöver jag ju kylskåpet till annat!

Citera

Inlägg i den här tråden
          ewa zon 3   Övervintring Liten basunlilja?   29-10-2007, 19:51
          flaxss   klarar -28c ,, annars övervintra dom kyligt ,rikti...   29-10-2007, 20:03
          igl   ta in den. mvh inger http://www.retoric.com/liljor...   29-10-2007, 20:59
          ewa zon 3   Tack för svar Funkar det i ett svalt ljust uterum?...   29-10-2007, 21:05
          flaxss   Tack för svar Funkar det i ett svalt ljust uterum?...   29-10-2007, 21:14
          ewa zon 3   tror inte du får -28c i jorden i zon 3. Är du säk...   29-10-2007, 21:20
          flaxss   Är du säker på det där med -28 C? Jag har absolut ...   29-10-2007, 22:04
          igl   http://www.alpiner.se/Lilium.1.html om du rullar n...   29-10-2007, 21:28
          ewa zon 3   Tack Linus för all info du grävt fram åt mig :than...   29-10-2007, 22:18
          oakpine   Och Oakpine hade du lökarna i kruka eller lösa i k...   29-10-2007, 22:27
          ewa zon 3   Det blev lite trångt bland tomater och sånt faktis...   29-10-2007, 22:33
          flaxss   Tack Linus för all info du grävt fram åt mig :than...   29-10-2007, 22:47
          ewa zon 3   prova dig fram det är alltid det bästa , prova med...   30-10-2007, 11:20
          Marita i Vasa   Vi bor i det som motsvarar svensk zon 5 och här kl...   02-11-2007, 08:20
          ewa zon 3   Vi bor i det som motsvarar svensk zon 5 och här kl...   02-11-2007, 11:14
          Marita i Vasa   Så fin Marita. Står dina skuggit eller i full sol?...   03-11-2007, 09:51
          Helen i Piteå Zon 5   Jag har också planterat ut några av mina frösådda ...   02-11-2007, 23:31

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 16:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon