CITAT (KURT @ 30-10-2007, 03:46)

Det är älgen som dödar människor och det är den man borde vara rädd för. Vad är det länsstyrelsen och naturvårdsverket verkar mörka? Vi har älgar och rådjur i våra trädgårdar, är de utplanterade?
Att björnen gå nära bebyggelse är inte konstigt, den är en allätare och hittar ofta slaktavfall och sopor i närheten av människorna. Även vargen hittar betydligt fler byten nära människor, både rådjur och älgar betar ju på åkrar.
Vad jag vet så består den s.k. vargstammen i hela Västerbotten av ett djur, det är tydligen alltför många. Vad är då ett lämpligt antal?
Lycksele har en jättefin djurpark - specialicerad på nordiska vilda djur. Med tanke på det så tycker jag att antalet
0 är lämpligt på så nära håll som bara några fåtal mil från tätorten.
Varken björn- eller vargstammen borde få öka till såna storlekar att de blir en fara för människor.
Ta t.ex. björnstammen här uppe vid norrbottenskusten, vi har gott om björn alldeles inpå knutarna - fast vi bor i en relativt stor stad. Incidenterna avlöser varann.
Första delen i citatet ovan, frågan angående huruvida älgarna och rådjuren är inplanterade; Det där är ju bara att göra sig löjlig. Och det här:
CITAT (KURT @ 29-10-2007, 16:30)

Många (men inte alla) av de jakthundar som dödas av varg är misslyckade jakthundar som ägarna vill ha ersättning för av staten. Då släpper man bara ut dem i ett vargrevir, eller binder dem vid en åtel.
Vad har du för belägg för det? Jag tror att det där är en skröna påhittad av någon jaktmotståndare eller liknande, någon som i sin enfald inte tror att man kan vara både jägare och djurvän - samtidigt.