CITAT (KURT @ 29-10-2007, 16:30)

Många (men inte alla) av de jakthundar som dödas av varg är misslyckade jakthundar som ägarna vill ha ersättning för av staten. Då släpper man bara ut dem i ett vargrevir, eller binder dem vid en åtel.
Det där var väl ändå inte sjysst. Varför skulle det vara misslyckade jakthundar som tas av vargen. Och hur kan du beskylla någon för att binda sin hund vid en åtel utan att ha bevis för detta.
Låter ungefär som en nykläckt jägare jag känner när jag påpekade att det var viktigt att vara rädd om jakthunden annars kan du få ersätta den.
Varför det ska jägarna bara håva in pengar, blev svaret. Han undrade också varför hunden blir syrare ju äldre den blir, hans motorcykel minskade ju i värde när han använde den.
Knappast blir det någon förtjänst på det. Kostnaden för att skaffa undehålla och utbilda en hund överstiger vida det man får i ersättning. Snarare är det så att hundföraren lägger ner ganska stora pengar och mycket tid för att skydda hunden från varg. BÅde mend träning, pejl, GPS osv. Känner tom en del som sagt upp sin jaktmark och söker jaktmark söderut för att de inte vill riskera hunden.
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-10-2007, 11:13)

Hm -fast jägare som släpper sina hundar fria i skogen för jakt måste väl ändå inse att det är farligt för hunden ?
Själv är jag totalt anarkistisk när det gäller privatjakt -jag tycker den kan avskaffas helt och överlämnas till Naturvårdsverket eller lic Skogvaktare
och Ja -den åsikten är väl inte helt populär i den landsända jag bor i

Och du är lika go hur anarkistisk du än är
SJälvklart tycker jag att din grannes hundar ska hålla sig hemma.