Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> hur sköter man om kaktusar?
          naga 73
          Inlägg 29-10-2007, 14:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 12 559

hur sköter man om kaktusar?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Starfight
          Inlägg 30-10-2007, 10:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 173
          Medlem nr: 8 184

Jag planterar mina kaktusar i vanlig kaktusjord som jag blandar ut med extra sand & perlite eller små lecakulor. Vattnar dom ca varannan vecka , då vattnar man så att dom blir helt igenomfuktiga och låt torka upp helt innan nästa vattning. Dom får ej stå med fötterna i blöt, min erfarenhent är att vänta hellre en vecka extra med vatten om man är osäker på om den har torkat upp.

Vattning sker endast under den varma tiden på året ca april - oktober, resterande tid skall dom stå svalt ca 5-15grader och helt torrt. Men det är ju ofta svårt för många inklusive mig själv att få till någon sådan plats. Jag har mina kaktusar i rumstemperatur året runt, då ger jag mina lite vatten en gång var annan månad ungefär det har funkat bra för mig. Anledningen till att dom skall vila på vintern är för att efterlika deras normala förhållande i naturen, det är oftast endast då dom blommar så jag lär nog aldrig får se mina med blommor. sad.gif

Förutom dom vinterhärdiga jag har då, dom tillbringar sin första vinter ute i år det skall bli spännande att se hur dom klarar sig!

En länk med lite bra info http://www.succseed.com/

Se mitt album för bilder på mina kaktusar.

--------------------
          /Starfight

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-10-2007, 12:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Starfight @ 30-10-2007, 11:52) *
          Anledningen till att dom skall vila på vintern är för att efterlika deras normala förhållande i naturen, det är oftast endast då dom blommar så jag lär nog aldrig får se mina med blommor. sad.gif

kan du inte ta ut dom då ? om du inte har en sval plats om vintern , menar om du vill se dom blomma ha dom ute tills det blir frost och sen in med dom .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2025, 18:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon