Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur inreder jag mitt växthus?
          rosita
          Inlägg 30-10-2007, 15:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Vad ska jag tänka på när det gäller inredningen i växthuset? Ska odla i krukor, men hur utnyttjar jag platsen bäst? Vill odla gurka, tomater, paprika, aubergine och sommarblommor bl a.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gurkan
          Inlägg 30-10-2007, 16:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Jag har funderat mycket på växthusinredning men då har det mest handlat om mindre plantor. Jag har kommit fram till att man kan bygga trappstegsliknande bänkar där plantorna står lite högre och högre ju längre man kommer åt norrändan av huset, det gör att plantorna skuggar varandra mindre och bladverken står inte lika tätt ihop som om alla hade stått på samma nivå. Detta funkar ju bara med småplantor och inte med såna som skall växa från golv till tak ...

Tyvärr så måste man planera in ganska mycket rörelseutrymme så att man inte mosar massa plantor med baken så fort man vänder sig, det är också en fördel att få upp mindre plantor (mindre = mindre än en meter eller så) i lämplig arbetshöjd så att man inte måste stå dubbelvikt eller på huk (och mosa massa plantor med rumpan) så fort man ska kolla på eller vattna en planta. Det blir också mycket lättare om man har plantorna i brösthöjd när man letar ohyra eller ska skörda.

Tänk på skuggning, inte bra att ha meloner och gurkor på södersidan och paprika i norränden, dom kommer inte att få nåt ljus när de kraftigväxande plantorna vuxit till sig lite.

Jag bara svamlar nu ...

*måste sluta med det*

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 16:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon