|
Hej! P. incarnata anses vara härdig i us zon 5. Den behöver 150 frostfria dagar för att få frukt vilket jag är intresserad av. Det som gör den intressant är att den ska frysa ner och hinner växa upp och ge frukt på en sommar. Täcker man rötterna så bör den inte vara något problem alls. För ett par månaer sedan träffades några bärintresserade på Denningarums Gård. Då beställde jag några mullbärsträd som de som var mer erfarna ansåg vara härdiga och goda. Tyvärr är nog inte svarta mullbär härdiga i norra Skåne men jag hoppas att Illinois Everbearing ( rubra X alba) ska vara det. Annars blir det kloner av M. alba. Det ska finnas goda kloner av den. Jag ska försöka få färska fröer av Asimina från amerikanska genbanken annars är det ett problem att få fröer som inte tål att torkas. Alla är välkomna att besöka Denningarums Gård i vår för att se vår bärutställning. Skicka mig ett PM så kan jag vara där och guida. Vi försöker inte knäcka några zoner men eftersom jag samlar på mig så många ätliga bärsorter som möjligt så det lär väl bli en hel del gränsfall. MVH Jan Lindgren
|