Full version: 07/08 års
Sidor: 1, 2
Alexander-VG-zon3
a
renate
Det var många exotiska växter för svensk klimat.Jag är ingen zonknäckare direkt,men en del zon 3 växter har jag i min zon 4,skyddat söderläge men även mera öppen norrläge.
Kryddorna tar jag aldrig in,de får klara sig,fryser de köper jag nya,Köpte en citronverbena,den står i stenpartiet mot söder,hoppas den klara sig,citrongräset klara sig nog inte,inte heller rosmarin.Jag vill gärna ha ett olivträd. Agapantus vit och blå står i uterummet,citrusträdet är inne nu.Så feg är jag.
Dito Verde
Wow, Flaxss!
Det låter som det ska bli en spännande följetong i vinter. Månadsrapport kanske?
Du nämner inte dina fikon. Jag har för mig att du sagt att du har tre av dem på friland.
Jag kommer att undra hur det går för dina växter.
Peggy
Alexander-VG-zon3
a
Azola
tummenupp.gif wow.. det var verkligen många exotiska växter!! Visste att du exprimenterar vilt naughty.gif men att så många överlevt vintrarna ute med eller utan skydd är ju helt otroligt. Ska bli kul att följa dina växter i vinter.
Själv har jag ...oftast med dåligt resultat försökt övervintra Pellisar i vinteride".
Åsa E
Väldigt många intressanta växter du har. Jag bor lite längre norrut (zon 2) men jag skulle vilja prova att ha en änglatrumpet ute. Hur har du gjort med din, vad står den i för läge och vad har den för jord? Var den liten eller ett stort exemplar? Hur mycket frös ner?
renate
Jo Linus Agapantus vissnar ner på vintern,de får nästan inget vatten,i mars ställer jag de i uterummet där det är ljust och varmt(söderläge).Citronverbena har redan fått lite frost i topparna,så den klara sig nog intehär,citrongräset har frusit men rosmarin är grön än,den är så liten så jag köper en ny till våren på Konsum för en tjuga eller så.
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
Jan Lindgren
Hej Linus!
Vilken passionsblomma har du. Det är intressant eftersom jag har mitt bärförsök ca en mil från dig. P. incarnata borde vara helt härdig hos dig. Jag har sått incarnata men det blev bara två plantor. De är väldigt små ännu så jag har dem inne. Jag hoppas att de överlever vintern. Vi har satt in fikonen i lagården över vintern. Vi har Bonholmsfikon och Desert King. Desert King påstås vara det härdigaste fikonet. Jag är på jakt efter Diospyrus virginiana och Asimina triloba. Förhoppningsvis får jag hem några olika mullbärsträd i vår.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
a
MariaS
Det finns flera stycken passiflora caerulea planterade i centrala Lidköping sedan flera år tillbaka. I regel alltid täckta av snöröjarna. Verkar inte ha några större problem. Snarare tvärtom. Väldigt kraftiga stjälkar och blad varje år.
Jan Lindgren
Hej!
P. incarnata anses vara härdig i us zon 5. Den behöver 150 frostfria dagar för att få frukt vilket jag är intresserad av. Det som gör den intressant är att den ska frysa ner och hinner växa upp och ge frukt på en sommar. Täcker man rötterna så bör den inte vara något problem alls.
För ett par månaer sedan träffades några bärintresserade på Denningarums Gård. Då beställde jag några mullbärsträd som de som var mer erfarna ansåg vara härdiga och goda. Tyvärr är nog inte svarta mullbär härdiga i norra Skåne men jag hoppas att Illinois Everbearing ( rubra X alba) ska vara det. Annars blir det kloner av M. alba. Det ska finnas goda kloner av den. Jag ska försöka få färska fröer av Asimina från amerikanska genbanken annars är det ett problem att få fröer som inte tål att torkas. Alla är välkomna att besöka Denningarums Gård i vår för att se vår bärutställning. Skicka mig ett PM så kan jag vara där och guida. Vi försöker inte knäcka några zoner men eftersom jag samlar på mig så många ätliga bärsorter som möjligt så det lär väl bli en hel del gränsfall.
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
Trevlig tråd -jag har ju inte samma goda förhållanden som du Flaxx smile.gif vilka sorter du har ! men får försöka här i min egen liga
sarracenia - är i alla fall härdig innocent.gif

Blåregn och Silverpäron testar jag i år smile.gif
K
Alexander-VG-zon3
a
kerstin z5-6
Lita på det .. funderar just på om man sk sätta sig på det januari -mars och värma upp det coolgleam.gif
Jan Lindgren
Hej!
Jag har hört talas om folk som har Morus nigra i zon 3 men jag misstänker att det är M. alba med svarta frukter.
MVH
Jan Lindgren
ÅsaE
Jag var tvungen att kolla vad "Mulle" är för sorts mullbär egentligen. Morus accidosa ’Mulle’ enligt vad jag kunde hitta. Jaha. Funkar alldeles utmärkt 3 mil nordväst om Umeå i alla fall! Jag väntar bara på att den skall växa till sig lite mer (är kanske 1,2m nu?) så att bären blir lite större också. biggrin.gif Ett bra tips om fler längre norrut i Sverige är sugna på mullbär...

Åsa
Alexander-VG-zon3
a
MariaS
Passiflorona i Lidköping (zon2 (3)) växer på öppna torg och i stadsträdgården. Inga skyddade platser alltså. Den ena passifloran är en montering på en parkbänk av gjutjärn och där slåss parkfolket med växten på vårarna, för att få fram soffan igen. Men gissa om soffan är läcker i augusti...

SArrascenior har jag i min damm. De första försökte jag odla inomhus. Tvärdog pga glömd vattning och torr luft. Nästa gäng, sprang jag ut och in med, hela sommaren. Till slut orkade jag inte längre utan lät dem vara, glömde vattna i augusti...och vips, döda sarrascenior. Året efter, planterade jag sarrasceniorna direkt i sumpranden på dammen, insåg ju att de bövde ständig tillgång på vatten. Där står de fortfarande (sedan 2003). Det är knappt att de vissnar över vintern (zon 2-1) Det är i princip bara de som har tippat som vissnar. Resten lever på att "äta" upp sin fångst under vinter. Det lustiga med sarrasceniorna är att de producerar värme. Snön smälter runt plantorna och det ligger aldrig is där de står. Fiskarna söker sig gärna till den delen av dammen vintertid, de liksom ligger där och gottar sig. I år funderar jag på att ha en termometer mellan dem, för att se om det är ngn skillnad på vattentemperaturen också.

Sen kan jag nämna att nästa knäck som jag gjort är en Arisaema triphyllum som jag planterat mellan rododendronen (2000). Den har jag ALDRIG grävt upp, men den kommer igen år efter år. På samma plats och har dessutom delat sig till tre nu. Rätt häftig växt faktiskt, men jag vågar inte flytta fram den, med risk för att den dör.
Alexander-VG-zon3
a
MariaS
CITAT (flaxss @ 31-10-2007, 12:40) *
.men intressant att läsa du har inte bild på dom ? ,passifloran då

Arisaema tål ju ner till -28c -30c . så den borde klara sig fint hos dig .

Tyvärr inga bilder, mer än i mitt huvud giggle.gif Men jag ska se vad jag kan göra till sommaren.

Arisaemans blommor kanske tål de minusgrader som du påpekar, men inte knölen i tjäle. Det är ju trots allt en kallaknöl! Den klarar sig nog bättre i din dränerade sandjord, men min växtkunskapslärare från skåne har gått bet på att få denna växten att överleva nedgrävd i tjäle. Min knöl/knölar står dessutom i styv lera! som aldrig torkar upp...
Att en växt klarar ett visst antal minusgrader, innebär inte alltid att den klarar tjäle. Det kan vara -5° och växter dör pga av tjäle, medans det på en annan plats under bara en natt kan vara -26° men ingen tjäle.
Att jag inte grävde upp in knöl inför vintern, berodde på att jag nyss opererats för diskbråck och inte kunde gräva helt enkelt. Därför fick knölen vara kvar över vintern på vinst och förlust. Jag ska också nämna att jag hede ytterligare fyra kobrakallor (både härdigare och mindre härdiga) som dog samma vinter, planterde mellan samma rododendron. VArför just denna klarat sig är det ingen som vet.
Alexander-VG-zon3
a
MariaS
Enligt mina lärare på Alnarp, ska INTE denna knöl klara tjäle alls! På grund av att tjäle=fukt=rutten knöl. Torrt klarar knölen köldgraderna, men INTE nedgrävd. Skulle tro att dessa växtkunskapslärare har koll på läget...
Alexander-VG-zon3
a
MariaS
CITAT (flaxss @ 31-10-2007, 13:30) *
det jag skrev . att i lerjord ruttnar den därav dina dog . men i sandjord tål löken -28c .

Ursäkta flaxxs, men det mina lärare sa var naturligtvis att lerjorden är sämre, men knölen ska INTE vistas i jord med tjäle ALLS Faktum är att den exakta förvaringstypen som står i mina läroböcker är: "invirad i torrt tidningspapper och skyddad från all typ av fukt och tjäle."
Det är inte jag som skriver dessa böcker eller lär ut växtkunskap. Jag bara talar om att hos mig, mot ALLA odds har detta lyckats. En av mina lärare hade själv försökt att övervintra sin knöl i ren sand!!!! utan att lyckas!!! Knölen tål minusgrader men INTE i kombination med fukt och tjäle (Tjäle=vatten som fryser, bundet i jorden)!

I fortsättningen är det väl säkrast att INTE skriva hur jag gör och vad jag lyckats med utan hålla mig till den information som jag finner i böcker. Den stämmer ju inte alltid, den heller....
Alexander-VG-zon3
a
Alexander-VG-zon3
a
jegi
Ja, jag kan väl bidra med mina exoter då.

Med ganska avancerat vinterskydd har jag i år planterat ut:
1. Väderkvarnspalm (T Fortunei)
2. Chilensk vinpalm (Jubaea chilensis)
3. Silkesträd (Albizia julibrissin)
4. Japansk mispel (Eriobotrya japonica)
5. Brödgran (Araucaria araucana)

Fikon av bornholmstyp har jag haft sen några år men i år var tanken att den inte skulle frysa ner nåt och får också ta del av vinterskyddet.

Än så länge oskyddade har jag några prunusar; två persikoträd, ett nektarinträd, ett aprikos- och ett mandelträd. De två senare står inför första vintern och det kommer åtminstone bli skydd från mars.

Dessutom finns några små ex av Cordyline australis, Trachycarpus takil, Rapidophyllum hystrix och Butia capitata som också ska ut.
MariaS
CITAT (jegi @ 06-11-2007, 22:09) *
Ja, jag kan väl bidra med mina exoter då.

Med ganska avancerat vinterskydd har jag i år planterat ut:
1. Väderkvarnspalm (T Fortunei)
2. Chilensk vinpalm (Jubaea chilensis)
3. Silkesträd (Albizia julibrissin)
4. Japansk mispel (Eriobotrya japonica)
5. Brödgran (Araucaria araucana)

Fikon av bornholmstyp har jag haft sen några år men i år var tanken att den inte skulle frysa ner nåt och får också ta del av vinterskyddet.

Än så länge oskyddade har jag några prunusar; två persikoträd, ett nektarinträd, ett aprikos- och ett mandelträd. De två senare står inför första vintern och det kommer åtminstone bli skydd från mars.

Dessutom finns några små ex av Cordyline australis, Trachycarpus takil, Rapidophyllum hystrix och Butia capitata som också ska ut.

Hur har du gjort ditt vinterskydd?
Nyfiken för min dotters skull, som också bor i gävle.
Alexander-VG-zon3
a
jegi
Har byggt en trästomme som står över den 5x1 m långa rabatten. Den är klädd med kanalplast på taket och åt söder (långsida). Övriga sidor är täckta med plyfa och vinterväv på insidan. Sen har jag en frostvaktskabel som löper i rabatten. Ev lägger jag till ett termostatstyrt element. Tanken är att det inte ska kunna bli mer än ett par minusgrader som kallast. Det blir ju lite som ett växthus som jag sen lyfter av på våren.
För Jubaea chilensis, cordyline australis och Butia capitata blir det nog väl chansartat att inte ha någon uppvärmning, men tanken är att använda det här skyddet under en etableringsfas och sen gå över på lite enklare skydd.
MariaS
En liten fundering. Hur skulle detta fungera om man grävde ner en sån där värmekabel som man har i vattenslang? Det håller ju jorden frostfri och ev någon +grad i din anordning. g.gif Utan att äta upp elräkningen på köpet.
Kabeln är på 10w/meter
kerstin z5-6
[attachment=9266:arisema.jpg]Ser att ni diskuterat bla Arisaema de går fint här

här är flugfårngaren sarracenia-odlagåva smile.gif[attachment=9267:sarra.jpg]
Alexander-VG-zon3
a
Jan Lindgren
Hej!
Misslyckad zonknäckning av misstag.
När jag kom hem i våras efter en liten inköpsresa till Holland så stod en låda med rhododendron och väntade på mig. Eftersom de var barrotade så planterade jag dem genast. Efter en dryg vecka kom jag på att jag hade beställt en vireya. Det hade varit ett par frostnätter så plantan var stendöd. Det kostade mig 30 pund.Slutsats: försök inte att sätta ut tropiska rhododendron när det är frostnätter.
Flaxxs, vireyas är en utmaning för zonknäckare.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
a
Jan Lindgren
Hej!
Vireya är en stor grupp tropiska rhododendron. Många blommar flera gånger om året och en del doftar. Hade jag hållit på med tropiska orkideer så skulle jag haft vireyas tillsammans med dem. Många människor är inte medvetna om att det finns massvis med tropiska rhoddisar så ni som åker till regnskogarna på nya Guinea och liknande ställen håll utkik efter dem.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
a
kerstin z5-6
Jag undrar om det ite kan vara så att vinterväta med omväxlande tjäle o låga minus är det sämsta för Kallorna ?

De år det är väder som ovan förlorar jag ofta vinterknäckare

Jag har mina i mycket lätt jord mellan stenar -jätteväldränerat alltså-ej surjord ej stort torvinnehåll heller
och en sten som skjuter ut
De jag har är sådda av mej -amurense o triphylla sorter
Jag har haft dem i flera år -här tjälar det ofta direkt och är i och med detta #torrt" fram till våren
Alexander-VG-zon3
a
kerstin z5-6
Ja .. fast jag menade inte de som har så milt som du ..smile.gif Jag tror det räcker med ett plasttak för dej ..till dessa smile.gif
Alexander-VG-zon3
a
kerstin z5-6
Karamellburk i plast -sidor uppklippta till hål -sten på -simpelt men inte så estetiskt -funkar bra
Alexander-VG-zon3
a
jegi
CITAT (MariaS @ 07-11-2007, 13:34) *
En liten fundering. Hur skulle detta fungera om man grävde ner en sån där värmekabel som man har i vattenslang? Det håller ju jorden frostfri och ev någon +grad i din anordning. g.gif Utan att äta upp elräkningen på köpet.
Kabeln är på 10w/meter

Det är en sån jag har, 19 meter lång, självreglerande. Så det blir överkomlig uppvärmningskostnad.
MariaS
CITAT (jegi @ 07-11-2007, 20:22) *
Det är en sån jag har, 19 meter lång, självreglerande. Så det blir överkomlig uppvärmningskostnad.

Då var jag på rätt spår i alla fall.... whistling.gif
Alexander-VG-zon3
a
woodcreature
är lyckligt lottad att ha sandjord på hela tomten (både positivt och negativt), men mest positivt vid zonknäckning:)
Mina föräldrars trädgård där jag regerar crazy.gif

Ficus carica (troligen Bornholmsfikon): har fixat en vinter mot söder garagevägg.Topparna frös ner ca 5-10cm

Arbutus unedo Smultronträd: första vinter, väntar med spänning

Eriobotrya japonica japansk mispel: utplanterad i år bredvis fikonet

Cistus Laurifolius cistros: fullt härdig zon 1

Yucca gloriosa: en vinter, ihop buntade blad, inga köldskador

Yucca glauca: första vintern, ska vara en av dem härdigaste Yuccorna

Opuntia phaeacantha
andra året fin blomning i sommras, inget skydd i stenparti med sandunderlag +10cm rensand+ lavakross

Echinocereus utplanterade i år glas kommer läggas på

Rosmarinus officinalis Rosmarin: första året. en sitter direkt i sandjord andra i stenparti

Dioscorea Jams: fullt härdig i Zon 1

Sauromatum venosum ödlekalla. stått ute flera år ingen blommning och bladbildningen kommer igång sent

Diospyros lotus dadelplommon: spontan frösådd 3 år fick stå kvar på plats. Klarar sig fint

Sarracernia purpurea hybrid Flugtrumpet:första året fullt härdig

Asimina triloba Pawpaw: en vinter klara sig finfint utan täckning

Liriodensron chinense kinsesiskt tulpanträd: fortfarande i kruka planteras ut i vår. exet på kivik- äsperöds arboretumet klarar sig
bra och är 4m hög om jag inte minns fel

Punica granatum: fryser ner om vintern men kommer igen

Passiflora caerulea `Constance Elliot´ vit blåpassionsblomma: planteras ut i vår. klarar sig antagligen bra, slår rotskott

Ceratonia siliqua Johannesbördträd: står i kruka på balkongen kommer täcka krukan mot väta

mer kommer nog med tiden smile.gif

Sarracenia purpurea finns förvildad i en mosse vid Skåne-Blekinge gränsen sen 1940talet tror jag
kompostjord
Hej
Är det inte lite tidigt att börja täcka sina zonknäckeri grejer?
Vad jag har förstått så vill man väl att det skall mogna av ordentligt, att växten skall fatta att nu e det kallllt.
Jag plockade en bukett rosor förra veckan och agapanthusen är knallgrön och vid god vigör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon