Dessutom, "släppa den på varg"; en jakthund släpps på jaktlagets mark för att jaga exempelvis älg. Det är ju bara kompletta idioter som jagar varg med hund. (Undantaget eftersök, etc, och då gärna med flera tränade hundar). Sen kan man såklart hävda att om vargar setts i närheten så bör man inte jaga med hund, men då faller ju värdet på jaktmarken rätt rejält - både ekonomiskt och socialt. De ekonomiska värdena kan man ju hävda är irrelevanta, men i praktiken betalar många dyrt för sin jakt, i både pengar och tid. Och de allra flesta jägare är INTE rika jaktturister, de flesta är helt vanligt folk som får spara under hela året för att betala för jakten. Dessutom är jakten väldigt social, i mindre bygder kan jag hävda att den är närmast central.
På det stora hela spelar vargstammen inte så stor roll för antalet skjutna vilt - några tusen djur tuggas och rivs ihjäl istället för skjuts ihjäl, men lokalt kan skillnaden för ett jaktlag bli 10 skjutna älgar - eller noll.
Jag tror inte jägare är så rädda för varg. Men de är rädda om sina hundar, hundar som i de flesta fall dessutom är familjens sällskapshund.
Men visst, rådjur, vildsvin och björnar är ju farligare än varg. För att inte tala om getingar. Även fästingar ställer till mer sattyg än varg. Och vad gäller fästingar kastar jag all ekologiromantik överbord, om nån hittar på ett sätt att utrota fästingen så ska jag applådera.
För övrigt vill jag personligen inte ha varg och björn i min trädgård, så då kan jag heller inte kräva att andra ska ha det så. Även om jag tycker de är vackra inslag i naturen. Vargar har setts nån mil från mina föräldras hem. Det är ok. Vi har förmodligen sett vargspår några hundra meter från huset, 1 gång. Inget vi bekymrar oss över, fast har man småbarn vill man väl inte ha dem ute i skogen då - precis som man inte vill ha dem nära lösa okända hundar, whatever. Men det är illa nog med älgar och rådjur som äter upp mina äppelträd...kanske kan vargarna hålla borta dem?
Redigerat av Pirum: 31-10-2007, 05:10