Av egen (kort) erfarenhet:
Yellow Bird, lätt att få tag på, smörgula blommor, på mitt exemplar dock ganska små. Finns hos många plantskolor. Min vill inte växa (rotklump), men blommar med några blommor varje år.
Yellow River, tror också börjar bli vanlig, blekgula, stora och vackra blommor, växer fint. Det blir fina, stora blomknoppar också.
Sunsation (visades i Gunnels program), min har inte blommat, växte från 30 till ca 170 cm på 2 säsonger, fantastiska stora blad, största 30 cm lång och 18 cm bredd, min favoritmagnolia, har pelarformat växsätt dvs tar lite plats i trädgården. Troligen svår/omöjlig att få tag på i Sverige. Köpte min hos Burncoose i England, kan dock ej rekommendera dem. Kolla med magnoliastore eller någon annan i Holland. Pga pelarformat växtsätt borde den vara intressant för en liten trädgård, samt har stora blad och gula blommor, varkar tillfredställa dina och makes behov.
Sun Spire (Sunspire) skall likna Sunsation, men skall inte växa lika mycket.
Vad du än köper, se till att du får en magnolia med obeskurna rötter, annars blir det bara strul och besvikelse, i alla fall hos mig (enda undantag är Galaxy som verkar må bra trots misshandlade rötter).
|