CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2007, 10:36)

Att finna nöje i att döda djur är i grunden sjukt även om jag inte är motståndare till jakten i sig.
Jag tror nog att du missuppfattat vad jakt är. Själva skottögonblicket är en så liten del i jakten. VIsserligen finns en del "snabbkursjägare" som vi kallar det, som inte begripit vad jakten handlar om eftersom de gått för kort utbildning. De tror att de befinner sig på skjutbanan och tränar på levande vilt. Men observera att dessa inte är jägare, de är jägarsubstitut.
Själv sitter jag mera och funderar över att harstammen har blivit lite för klen. Att rådjurstammen verkar vara mindre än föregående år. Funderar över att avskjutningen på räv var fyra rävar mindre förra vintern mot vad det brukar vara. Att kråkorna finns i allt för stort antal pga den närbelägna soptippen.
Det är klart att man kan resonera så att allt får sköta sig själv. Eller också gör man lite större ansträngning på räv för att höja rådjursstammen. Och så kan man skjuta av en hel del kråkor och se till att större mängd harar klarar sig.
OCh man kan se till att ta ledigt några dagar i slåttern för att driva av åkrarna i höskörden för att rädda både kid och harungar.
Om man tänker på hur mycket tid detta tar i förhållande till itden för ett skottögonblick så fårstår jag inte vad det är som är så sjukt. Att vilja vårda en viltstam är det sjukt.
Nu får du förklara dig Ruda, vad är det som är sjukt?