läste i botanican där står att frilandshibiskus kommer från de tempererade områdena i Asien , och är en lövfällnade buske som tål ner till -28c . den växer vilt från norra Indien(som får väldigt mycket frost) till Kina där norra Kina får -28c och där södra får +5c -1c . så den växer vilt där den utsätts för frost . men kan även växa i varmare klimat där den är vintergrön ( som jag skrev den överlever inne ) men den mår inte bra (den ska vila på vintern och inte vara vintergrön) plus vintergrön betyder att den fäller bladen PÅ vintern och då är dens natur att den ska ha kyligt om vintern som jag skrev ,, därav planteras den inte i varmt klimat för den mår inta bra där överlever och blommar gör den ändå .
så frilands hibiskus ska växa på friland eller ha en kylig vinter inne och ha frost , den SKA inte VARA en åretrunt KRUKVÄXT .
och den växer naturligt där den utsätts för kyla under 0c
städesgrön=att den behåller bladen hela året ut , vilket frilands hibiskus inte gör vintergrön=betyder att den fäller bladen på vintern eller våren .
att det finnas folk som tvingar den att gå emot sin natur och har den inne året runt kan inte jag hjälpa och jag vill gärna att folk som har friland shibskus inte ska ha dom inne åretrunt .
jag är en sådan person att jag vill ge växterna som dom har det i naturen . där dom växer vilt . och jag vet också att så mår dom bäst att ha det . och ska man ge sin frilands hibiskus som dom har det i det vilda . så vill den ha frost ner till -6c på hösten och en varm tidig vår och varm sommar .
Redigerat av flaxss: 27-10-2007, 18:29
|