|
För det första jagar man ju inte ren, för det andra gör man allt man kan för att inte hunden ska driva älgen på vägen, helst ska den ju förbi en passare...
Sen kan jag inte annat än hålla med bettson, det viktigaste för en jägare är viltvården, att man behåller en frisk stam, med lagom medelålder och lagom antal individer. Blir älgstammen för stor dör den av diverse otrevliga och plågsamma sjukdomar.
Därför bör även rovdjursstammen hållas på en lagom nivå, visst, blir det för lite bytesdjur dör även rovdjuren ut, men är det verkligen vettigt att låta det gå så pass långt? Ett exempel är när man flyginventerade björn. På ett område med några mils radie hittade man 8 björnhonor med 1-3 ungar var. Minns jag rätt blev tilldelningen det året 4 eller 6 björnar i hela länet. Låg avskjutning har gjort att vi nu ser björn överallt. Vi är ju ändå inte värst drabbade, var var det man hade björnar som gick och rotade i soptunnorna? Får vargstammen växa sig lika stark vill jag inte veta hur det blir...
Och att jakt skulle va nåt sjukt... Det påminner mig om veganen som trodde att alla skulle sluta äta kött om man fick va med och slakta. Det har jag gjort sedan jag var liten och jag äter kött iaf. Skottet är som sagt ett väldigt kort ögonblick, jakten och viltvården håller man på med hela året, man övningsskjuter, tränar hundar, hugger ved, röjer sly, sätter ut saltstenar, inventerar osv osv i all oändlighet.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|