Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frilandshibiskus.., Hur övervintrar jag den..
          Tesa
          Inlägg 24-10-2007, 21:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag köpte en liten frilandshibiskus i somras..skulle ju bara HA...inte hade jag en tanke på hur den skulle övervintras i zon 3-4 i ett ganska kallt läge vintertid...
          Jag har ett växthus som dock bli i stort sett lika kallt som utomhus eftersom jag inte har nån sol som värmer..jag har uthus som inte är frostfria och så har jag källaren som är 10-14 grader varm ungefär. Sen har jag en veranda med väldigt varierande temperatur från 5-20 grader kanske..och inomhus..Vilket alternativ är bäst tror ni? Och är det nåt annat jag ska tänka på?

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-10-2007, 18:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

läste i botanican där står att frilandshibiskus kommer från de tempererade områdena i Asien , och är en lövfällnade buske som tål ner till -28c . den växer vilt från norra Indien(som får väldigt mycket frost) till Kina där norra Kina får -28c och där södra får +5c -1c . så den växer vilt där den utsätts för frost . men kan även växa i varmare klimat där den är vintergrön ( som jag skrev den överlever inne ) men den mår inte bra (den ska vila på vintern och inte vara vintergrön) plus vintergrön betyder att den fäller bladen PÅ vintern och då är dens natur att den ska ha kyligt om vintern som jag skrev ,, därav planteras den inte i varmt klimat för den mår inta bra där överlever och blommar gör den ändå .

så frilands hibiskus ska växa på friland eller ha en kylig vinter inne och ha frost , den SKA inte VARA en åretrunt KRUKVÄXT .

och den växer naturligt där den utsätts för kyla under 0c

städesgrön=att den behåller bladen hela året ut , vilket frilands hibiskus inte gör
          vintergrön=betyder att den fäller bladen på vintern eller våren .

att det finnas folk som tvingar den att gå emot sin natur och har den inne året runt kan inte jag hjälpa och jag vill gärna att folk som har friland shibskus inte ska ha dom inne åretrunt .

jag är en sådan person att jag vill ge växterna som dom har det i naturen . där dom växer vilt .
          och jag vet också att så mår dom bäst att ha det . och ska man ge sin frilands hibiskus som dom har det i det vilda . så vill den ha frost ner till -6c på hösten och en varm tidig vår och varm sommar .

Redigerat av flaxss: 27-10-2007, 18:29

Citera
          malin72
          Inlägg 31-10-2007, 12:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

jag är en sådan person att jag vill ge växterna som dom har det i naturen . där dom växer vilt .
          och jag vet också att så mår dom bäst att ha det . och ska man ge sin frilands hibiskus som dom har det i det vilda . så vill den ha frost ner till -6c på hösten och en varm tidig vår och varm sommar .
          [/quote]

men hjälp vad är detta????? vänta nu lite nu säger du väl emot dig själv Linus..........du vill att dom ska ha det som dom har det i det vilda ok jätte bra men hur kan du då traggla med att vara zonknäckare????? spännande tycker jag men det säger emot vad du själv säger och anser!!!!

vad jag inte tycker om är pekfinger varianten som används rtfm.gif
          alla provar sig fram och allas tips är lika mycket värda!! man ska hjälpa varandra och det som passar mig passar kanske inte någon annan men tipsen och råden ska koma fram på ett snällt trevligt och hjälpande sätt nono.gif inte jag vet jag kan bla bla bla....
          lessen men tycker nog att pekfingret måste dras in något och den hjälpande handen fram med tips och råd......fakta finns på olika håll och den enes sanning är inte alltid den andres sanning även i fakta böcker mm

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 31-10-2007, 13:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (malin72 @ 31-10-2007, 13:43) *
          men hjälp vad är detta????? vänta nu lite nu säger du väl emot dig själv Linus..........du vill att dom ska ha det som dom har det i det vilda ok jätte bra men hur kan du då traggla med att vara zonknäckare????? spännande tycker jag men det säger emot vad du själv säger och anser!!!!

vad jag inte tycker om är pekfinger varianten som används rtfm.gif
          alla provar sig fram och allas tips är lika mycket värda!! man ska hjälpa varandra och det som passar mig passar kanske inte någon annan men tipsen och råden ska koma fram på ett snällt trevligt och hjälpande sätt nono.gif inte jag vet jag kan bla bla bla....
          lessen men tycker nog att pekfingret måste dras in något och den hjälpande handen fram med tips och råd......fakta finns på olika håll och den enes sanning är inte alltid den andres sanning även i fakta böcker mm

nej jag säger inte emot mig själv då många av mina växter växer vilt där det blir frost men inte lika hårdfrost som i Sverige (nu menar jag dom jag har på firland). där har du skillnaden . dom som inte tål frost eller inta har frost där det växer vilt dom har jag inne om vintern i en temp på +10c eller inne i rumstemp . och vi bor i sverige och har inte tropiskt ute och jag kan inte ge tropiskt inne . då är det bättre att ge (mina växter i krukor) en kallare vinter så dom somnar in ordentligt och inte blir lidande av att jag inte kan ge dom ljuse eller tropiskt klimat . så igen nej jag säger inte emot mig själv och dom som inte tål frost har jag inne nu och dom jag har på friland tål frost och har frost där dom växer vilt men inte lika hård som i Sverige ,dom jag har på friland som inte har frost i det vilda kan växa i båda klimaten , men som med frilands hibiskusen anser jag för bästa resultat bör den ha ett varm-kall temperat klimat men den klara sig även i andra förhållande dvs utan frost +10c , vad jag menar är att jag tycker det är det bästa . vill gärna förmedla det med fakta utan att använda pekfingret , vilket är väl helt acceptabelt eller ,, förstod du ?

Redigerat av flaxss: 31-10-2007, 13:24

Citera

Inlägg i den här tråden
          Tesa   Frilandshibiskus..   24-10-2007, 21:53
          Blomstersmurfen   Om jag var du skulle jag bädda in den i en stor lö...   25-10-2007, 01:05
          flaxss   Minusgrader är inga problem. Problemet är att de ä...   25-10-2007, 06:48
          Lady Hamilton   ...Jag förvarade en av dem i uterummet (ca 7-12 gr...   25-10-2007, 16:20
          flaxss   Jag bor i zon 4-5 och jag har ALLTID mina vinter f...   25-10-2007, 17:03
          flaxss   Jag köpte en liten frilandshibiskus i somras..skul...   25-10-2007, 06:41
          Eva 33c   Jag bor i zon 5 och har haft en liten frilandshibi...   25-10-2007, 11:03
          Tesa   Tack för svaren... Jag har den i kruka än så län...   25-10-2007, 15:54
          flaxss   Tack för svaren... Jag har den i kruka än så län...   25-10-2007, 16:16
          Tesa   ...dubbelklick...   25-10-2007, 15:54
          Monica i Kungälv   Har två blå frilandshibiskusar sedan ett par år ti...   25-10-2007, 17:26
          flaxss   Har två blå frilandshibiskusar sedan ett par år ti...   25-10-2007, 17:44
          Lady Hamilton   Snälla flaxss försök att acceptera att man kan ha ...   25-10-2007, 17:55
          flaxss   Snälla flaxss försök att acceptera att man kan ha ...   25-10-2007, 18:12
          Christer i Falköping   Sedan kan man övervintra den som vilken hibiskus s...   25-10-2007, 18:22
          flaxss   Sedan kan man övervintra den som vilken hibiskus s...   25-10-2007, 18:27
          Eva 33c   Fast det funkar ju bevisligen utan frost också, äv...   25-10-2007, 20:31
          flaxss   Fast det [i]funkar ju bevisligen utan frost också,...   25-10-2007, 21:11
          Tesa   Kära nån då...får väl bara klargöra att min zon no...   25-10-2007, 21:04
          Christer i Falköping   Linus, det går faktiskt bra att ha den som krukväx...   26-10-2007, 17:53
          flaxss   Linus, det går faktiskt bra att ha den som krukväx...   26-10-2007, 18:07
          Christer i Falköping   nej det går inte . det ser kanske ut att må bra me...   26-10-2007, 20:24
          flaxss   Linus, varför inte acceptera att du kan ha fel? De...   27-10-2007, 17:58
          Lady Hamilton   Mina Hibiscusar blommar vår-höst utan att ha varit...   26-10-2007, 19:39
          flaxss   Mina Hibiscusar blommar vår-höst utan att ha varit...   27-10-2007, 18:33
          Monica i Kungälv   Som jag sa i tidigare inlägg i denna tråd har jag ...   27-10-2007, 18:19
          Christer i Falköping   Nej Linus, jag vet att det inte är frostfritt i he...   27-10-2007, 19:53
          flaxss   Nej Linus, jag vet att det inte är frostfritt i he...   27-10-2007, 21:01
          Tesa   Jösses...inte visste jag att frilandshibiskusar va...   27-10-2007, 22:29
          Christer i Falköping   Eftersom jag själv inte rest omkring så mycket i v...   28-10-2007, 07:11
          flaxss   Eftersom jag själv inte rest omkring så mycket i v...   28-10-2007, 15:04
          Christer i Falköping   Tråkigt att du tar mig och mina vänner för okunnig...   29-10-2007, 18:16
          Markus_H   Tråkigt att du tar mig och mina vänner för okunnig...   29-10-2007, 19:03
          flaxss   vill gärna läsa fakta , där det står att det funka...   29-10-2007, 19:08
          MariaS   Jag har ett så kallat tropiskt rum, med MYCKET väx...   29-10-2007, 18:47

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-06-2025, 10:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon