CITAT (Anma @ 01-11-2007, 13:28)

Oavsett regler är det väl så att skog på tillväxt inte ger några pengar? Eller, jag vet inte, faktiskt, har aldrig ägt skog, men rent logiskt är det väl med skogen som med fastigheter. Så länge du äger stället/skogen är det bara en kostnad. Oavsett värdet. Ett hus för 10 miljoner är en kostnad tills du säljer den.
På
Skogsstyrelsens sida hittade jag det här:
"Avverkning av skog
Gallring måste främja skogens utveckling. Virkesförrådet efter gallring måste vara så stort att markens virkesproducerande förmåga utnyttjas.
De kvarlämnade träden ska vara jämnt fördelade över arealen. Skador ska så långt som möjligt undvikas.
Föryngringsavverkning får inte göras innan skogen nått en viss ålder. För barrdominerade bestånd varierar åldern mellan 45 och 100 år, beroende på produktionsförmågan..
På brukningsenheter större än 50 hektar måste den skog som kan föryngringsavverkas ransoneras. Högst hälften av skogsmarken får utgöras av kalmark och skog som är yngre än 20 år. För brukningsenheter större än 1 000 hektar gäller ytterligare regler."
Vilket jag tolkar som att man inte får göra som man vill, inte ens med sin egen skog. Och det borde ju gälla även kyrkan.
Men nu börjar vi nog komma en bit bort från meningen med tråden...