Eftersom jag är ekonom, tycker jag att vi kan se den här frågan som krass ekonomi.
I min kommun är begravningsavgiften är 0,2% av den taxerade inkomsten. Den måste du betala, enligt principen att i Sverige brukar vi inte lämna lik på gatan

Begravd blir du alltså oavsett om du vill eller inte.
Kyrkoavgiften är ytterligare 0,9% av den taxerade inkomsten. De pengarna antar jag går till de anställdas löner och förvaltning av fastigheter.
Om du sen vill vara med i svenska kyrkan eller ej har jag inga synpunkter på. Genom att gå ur Svenska kyrkan skulle jag spara 1800 kr/år i skatt, om jag hade en taxerad inkomst på 200 000 kr.
Jag vet att 1800 kr är en väldans massa pengar för vissa, för en del kan det vara skillnaden mellan mat på bordet eller ej, andra kanske hellre ger de pengarna till Läkare utan gränser eller Rädda barnen eller RFSL, medan andra tycker att det är ett OK pris för det enorma jobb som kyrkans anställda gör.
Jag tycker att det är upp till var och en att själv avgöra
Samtidigt tycker jag inte heller att man ska vara rädd för att gå ur, om det är det som känns rätt.
Observera att mitt räkneexmpel bygger på skattesatserna i min kommun. De skiljer, ganska väsentligt, mellan olika kommuner.