CITAT (Harvey @ 01-11-2007, 19:29)

Jag har aldrig varit med, min gubbe gick ur någongång innan min tid. Vi är borgeligt gifta, ingea av våra barn är döpta, och jag struntar faktiskt i vad som händer med mig när jag dör, (eller förhoppningsvis tar dom alla organ och gräver ner resten i trädgården.)
Jag räknar mig som ateist, dessutom växte jag upp i en av sveriges mest destruktiva sekter, och faktiskt, jag jämför den med kyrkan.
Vet att jag betalar sådär 1 procents mindre skatt än mina arbetskamrater.
Jag skulle gärna bevara kyrkorna, men mer som en kulturgrej än som en kristen symbol.
Du säger" förhoppningsvis tar dom mina organ", men du kan väl själv säga till om donering skriftligt när du är i livet. eller kan dina efterlevande bara säga att du har sagt, att du vill att dom ska doneras ...??
Här nere får familjen askan i en urna efter kremeringen, och kan då strö ut den i trädgården eller i havet eller t om ha den hemma i en bokhylla om man vill..
Man har sagt till mig, att man inte får göra det i Sverige för att det finns nån sanitetslag som inte tillåter det..är det verkligen så ?
Aska är ju bränd materia som är steriliserad genom eld,och då kan den ju inte förorena...och egentligen, varför vill man bli begraven i kyrklig jord om man har gått ur kyrkan , då är det ju bättre att askan används till gödning eller utblandad i såjorden i dom egna rabatterna för att livscirkeln ska bli kompletterad...