Min erfarenhet av Picasa är nog liknande Tittis. Jag importerar digitala bilder direkt från kameran till Nikons bildprogram PP = Picture Projekt. Där kan man göra en del, men jag går i stället sedan över till Picasa och lägger bilderna där jag tycker dom ska vara. Picasa installerade jag för ca 1 månad sedan och tycker det är toppen! När man installerar det så kommer allt man har i bildväg sen tidigare in där och man kan då (äntligen!) få ordning på alla bilder genom att skapa mappar och föra över de bilder som passar i resp. mapp. Alla inscannade bilder från vanliga kameror, alla inscannade loggor osv som har suttit i "Bilder" eller "Mina bilder" (med undermappar) hamnar där. Om man tycker att någonting sitter på fel ställe: Bara markera och "dra" resp. bild till önskad mapp. Man namnger förstås själv sina mappar. Viss bildbearbetning kan man också göra i Picasa, men där är ju Photoshop ett strå vassare, så jag kan ju gå dit och finslipa om jag vill.
När man tar upp bilderna i Photoshop så är de ordnade efter det system man gjort i Picasa. Enkelt att hitta rätt mapp och rätt bild. Man behöver inte leta ihjäl sig.
Betr. upphovsrättsliga aspekter: Jag har inga webbalbum svävande ute i etern då jag knappast tror att bilderna jag har i datorn är av något större intresse för andra. Över huvud taget får man nog vara försiktig med vad man släpper ut utanför sin egen dator... Och är det som en del påpekat här, att sådant material blir programmakarnas egendom så förklarar det ju varför t ex Picasa tillhandahålls kostnadsfritt! Dom kan ändå sko sig på användarna...
Hälsningar Siv