Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Novis behöver hösthjälp!
          Enigma_
          Inlägg 02-11-2007, 19:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 10 990

Hej!

Jag har varit tvungen att strukturera om en hel del på min lilla uteplats efter att jag "råkade" köpa fler lökar än jag egentligen har plats för... Jag fick bl.a. dra upp citrontimjan, apelsintimjan och en funkia. Timjanen tryckte jag ned i gamla plaskrukor och funkian står numera i en stor plastpåse (i brist på kruka). Finns det någon möjlighet att vinterförvara växterna utomhus eller är de redan dödsdömda? Klarar Funkian vintern ute i en stor kruka? Det känns så hemskt att bara slänga dem!

Jag har dessutom tömt ur flera stora, icke frossttåliga krukor. Även de växterna som krukorna innehöll tryckte jag ned i plastkrukor. Tror ni att chokladblomma, stjärnflocka, stockros, penningblad och lavendel klarar av att överleva vintern i dessa plastkrukor utomhus? Ska jag klä in krukorna i säckväv, fiberduk el dyl? Alternativet är att ställa ned dem i mitt förråd i källaren. Där är det rumstemperatur men becksvart. Jag bor strax utanför Sthlm, zon 2-3.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-11-2007, 20:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Timjanen borde det bara vara att trycka ner ovanpå lökarna de brukar kunna växa upp mellan timjanen den är inte så tät att lökarna inte kommer upp, det går bra att plantera växter ovanpå de flesta lökar annars skulle inte mina rabatter fungera jag har massor av perenner som växer supertätt + jag har massor av lökar under perennerna.

Chokladblomma brukar man övervintra likt Dahlia = kallt men frostfritt den är inte härdig i sverige. Men de andra kan nog övervintra ifall krukan inte är alltför liten.

I rumstemperatur + mörkt tror jag inte någon av dessa växter kommer att överleva vintern.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 13:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon