CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-11-2007, 21:23)

Timjanen borde det bara vara att trycka ner ovanpå lökarna de brukar kunna växa upp mellan timjanen den är inte så tät att lökarna inte kommer upp, det går bra att plantera växter ovanpå de flesta lökar annars skulle inte mina rabatter fungera jag har massor av perenner som växer supertätt + jag har massor av lökar under perennerna.
Chokladblomma brukar man övervintra likt Dahlia = kallt men frostfritt den är inte härdig i sverige. Men de andra kan nog övervintra ifall krukan inte är alltför liten.
I rumstemperatur + mörkt tror jag inte någon av dessa växter kommer att överleva vintern.
chokladblomman säljs som härdig perenn i zon 1(2) . tål ner till -17c -20c ska stå torrt om vintern .
CITAT (Enigma_ @ 02-11-2007, 20:27)

Hej!
Jag har varit tvungen att strukturera om en hel del på min lilla uteplats efter att jag "råkade" köpa fler lökar än jag egentligen har plats för... Jag fick bl.a. dra upp citrontimjan, apelsintimjan och en funkia. Timjanen tryckte jag ned i gamla plaskrukor och funkian står numera i en stor plastpåse (i brist på kruka). Finns det någon möjlighet att vinterförvara växterna utomhus eller är de redan dödsdömda? Klarar Funkian vintern ute i en stor kruka? Det känns så hemskt att bara slänga dem!
Jag har dessutom tömt ur flera stora, icke frossttåliga krukor. Även de växterna som krukorna innehöll tryckte jag ned i plastkrukor. Tror ni att chokladblomma, stjärnflocka, stockros, penningblad och lavendel klarar av att överleva vintern i dessa plastkrukor utomhus? Ska jag klä in krukorna i säckväv, fiberduk el dyl? Alternativet är att ställa ned dem i mitt förråd i källaren. Där är det rumstemperatur men becksvart. Jag bor strax utanför Sthlm, zon 2-3.
alla växter du nämner där (utom chokladblomman) överlever vintern hos dig i bara plastkrukor . timjanen och lavendeln och stockros behöver väldränerad jord om vintern .