Först: Lera är underbar jord, om man blandar med massor av kompost, grus, brunnen dynga. jag som bor i torrt klimat med ont om vatten skulle knappast kunna odla alls om jag inte hade lera!
Men på sina håll blir ogräsen bara mer än man klarar, när man ska plantera nytt.
jag har tre olika strategier:
1. Som man egentligen SKA göra. Dvs gräv bort (o)grässvålen, gräv igenom resten av jorden så djupt som behövs, pillra bort rotogräs och jordförbättra. Plantera. Detta är det jobbigaste sättet.
2. Lägg rejält med tidningar på leran. Ovanpå det lämplig jordblandning (jag använder ganska mycket grus och brunnen dynga, bark, kompost), Plantera. Efter något/några år har ogräsen dött och om man vill kan man gräva ner godiset i leran så man får en djupare jord som är jordförbättrad. Detta är ganska enkelt och behändigt. Man kan även plantera träd så, men då bör man nog gräva mer på djupet runt trädet något år efter 'fuskplanteringen' så det blir djupare bearbetad jord.
3. Struntar i ogräsen, gräver och jordförbättrar, planterar, och täcker sen med markväv plus lämpligt täckmaterial. Enkelt. man får hålla koll på de rotogräs som smiter emellan, men det blir rätt hanterligt ändå.
|