CITAT (Gossen Ruda @ 02-11-2007, 08:50)

Beträffande reglerna om askan så misstänker jag att dom härstammar från kyrkliga påbud, kroppen skall ligga i "vigd jord". Att havet är undantaget beror nog på att det räknas som mer internationellt och dessutom har sjömän alltid begravts i havet av praktiska skäl. Trots skilsmässan mellan stat och kyrka kommer sammanlandningen att märkas lång tid framåt. Jag tycker att det borde vara fritt var askan hamnar så länge det inte flippar ur helt. Däremot så tycker jag att kistbegravningar bara skall ske på särskilda platser.
Ja kistbegravningar kan man ju inte göra var, och hur som helst av många anledningar, b la för att volymerna ju är helt annorlunda. Askan tycker jag att man bör få sprida där den avlidne ville ha den, och för det mesta så vill väl alla att det ska vara på ett ställe som är viktigt för en själv, och mestadels brukar det handla om hav, sjö eller en vacker plats som en glänta i en skog eller liknande.
Jag tycker att minneslundar är väldigt praktiska och bra, för man kan ju gå till vilken minneslund som helst, sätta ner en blomma, tända ett ljus , och sen kan man ju sitta där ett tag i lugn och ro. Synd att det inte finns såna här nere.
Jag vet inte riktigt varför, men jag tycker nog att om man har gått ur kyrkan så finns det ju ingen anledning att man ska begravas där.. Så egentligen borde väl staten göra nån sorts anläggning för begravning/förvaring av kistorna/urnorna för det skulle nog kännas bättre och riktigare för personerna som har visat sitt avståndstagande mot kyrkan ..
Begravningsskatten verkar variera mellan 0.19-0,29 % beroende på vilken kommun man bor i...har inte hittat så många uppgifter, men det verkar som om man får fortsätta att betala den avgiften även om man går ur kyrkan, just för att kunna täcka själva begravningen ..är det rätt?